Bouwnummer RDM-274, m.s. “Banggaai”, 1947, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip de m.s. Banggaai (RDM-274) kort voor de tewaterlating bij de RDM.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Bataviaschip, Staat der Nederlanden. 
Tonnage: 1331 brt, 707 nrt, 1805 dwt, 2844 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 68,57 m , B = 12,10 m, H = 4,82 m. 
Voortstuwing: Enkel werkende 2-takt Atlas-Polar dieselmotor, 7 cilinders, Polar-Atlas A/B Stockholm, 850 rpk, 900 apk, snelheid 9,75 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PCYC. IMO nummer: 5319420. 
Accommodatie: 12 passagiers en 353 dekpassagiers. 

Historie:
Zusterschepen: m.s. “Batoela” (bn 273) en m.s. “Bakongan” (bn 275). De drie kielleggingen vonden op 3 januari 1946 plaats. 
Tewaterlating op 27-09-1947 (doopster: mej. Jolientje Gastellaars), proefvaart op 04-12-1947 en oplevering op 13-12-1947. 
Ze werd gebouwd in opdracht van de Staat der Nederlanden als m.s. “Banggaai” en werd in beheer gegeven aan de K.P.M. 
Volgens de Regeling Vlootreconstructie (september 1952) werd ze daarna overgedragen aan de K.P.M. 
In 1959 verkocht aan Palembang Steam Shipping Co., Panama en hernoemd in m.s. “Selat Bangka”. 
In 1964 verkocht aan Compania de Naviera Gatum S.A., Panama en hernoemd in m.s. “Angora”. 
In 1965 hernoemd in m.s. “Angas” bij Compania de Naviera Gatum S.A., Panama. 
In 1965 verkocht aan Compania Naviera Thompson S.A., Panama en hernoemd in m.s. “Baboma”. 
In 1967 naar Compania de Naviera Thompson S.A., Panama en hernoemd in m.s. “Merinda”. 
In 1977 verkocht naar Holley Shipping Co Pte Ltd., Singapore en hernoemd in m.s. “Mesolo”. 
In 1979 verkocht aan Perkapalan Lautan Biru Sendirian Berhad, Maleisie en hernoemd in m.s. “Lautan Tiga”. 
Op 21-04-1985 aankomst te Zhanjiang en aldaar gesloopt. 

Citaten:

Artikelen:
– m.s. “Banggaai”, personeelsblad “De Wekker”, december 1947, blz. 7: PB-1947-12.pdf

Bronnen:
– Gerrit van den Tol, Thailand. 
– The shipslist 
Roel Zwama Rotterdam Heijplaat.