Bouwnummer RDM-272, m.s. “Slamat”, 1948, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Vracht-passagiersschip m.s. “Slamat” (1948) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. 
Tonnage: 12395 brt, 11636 dwt, 18465 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 157,07 m, Lll = 145,52 m, B = 19,05 m, H = 12,40 m, d = 9,39 m. 
Voortstuwing: 2 x 6 cilinder Sulzer diesels, totaal 8400 apk, 2 schroeven, snelheid 15,75 kn. 
Verdere gegevens: “Slamat” is het Maleische woord voor “geluk”, maar is ook een vulkaan op Java. 
Accommodatie voor 35 passagiers (verdeeld over 12 twee-persoons en 11 één-persoons hutten met een fraai ingerichte eet- en rooksalon) en 58 bemanningsleden (in geriefelijke, voor hoogstens twee personen ingerichte, hutten). 
Voor het vlug laden en lossen worden de laadbomen, waaronder 2 met een hefvermogen van 18 ton, bediend door 18 electrische lieren. De vierkante stalen masten zijn geheel zonder stagen, zodat het mogelijk is om ongehinderd grote stukken, zoals lichters en kleine stoom- of motorboten, op het dek te plaatsen en te vervoeren. Ook de ankerspil en de stuurmachine zijn geheel electrisch uitgerust. 
In de midscheeps is een deel van de laadruimte ingericht als tanks voor het vervoer van eetbare olie en in het voorschip bevinden zich tanks speciaal voor het vervoer van latex (dit is het van de rubberboom afgetapte melksap ofwel ruwe rubber).
De “Slamat”, welke voor een groot deel electrisch gelast werd en gedeeltelijk op de helling werd opgebouwd uit secties die in de werkplaats geheel kant en klaar werden gelast, behoort tot de beste en hoogst modern uitgeruste passagiers- en vrachtschepen. 

Oude bekende verkocht.
Begin februari 1969 heeft u in de kranten kunnen lezen, dat de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd het motorschip “Slamat” (12.395 brt) heeft verkocht aan de Pacific International Lines Ltd. te Singapore. De “Slamat” – die accommodatie heeft voor 35 passagiers – kwam in 1948 in de vaart. In datzelfde nieuwsbericht stond verder te lezen, dat het schip op onze werf is gebouwd. De ouderen onder u zullen zich dat zeker nog kunnen herinneren. Daarom hebben wij nog eens een oude foto van de “Slamat” opgezocht en die hierbij laten afdrukken. Op 4 september 1946 werd op helling 7 de kiel gelegd en op 1 mei 1948 gleed de “Slamat” in haar element. De officiële proefvaart vond plaats op 3 september van datzelfde jaar 1948. 
(Bron: Nieuws van de RDM, februari 1969) 

Historie:
In juni 1945 werd de opdracht tot de bouw van dit schip gegeven. De kiellegging op helling 7 was op 4 september 1946, van waar ze op zaterdag 1 mei 1948 te water gelaten werd. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw P.J. Crommelin – Waller, echtgenote van de oudste directeur van de K.R.L. Dit was het honderdste schip dat onder leiding van hoofdingenieur E. Vlig bij de RDM en de NW te water gelaten werd. De proefvaart vond plaats van 19 t/m 21 augustus 1948 tot voorbij het eiland Wight en de oplevering was in september 1948. 
Op 23 september 1948 is het schip van uit Antwerpen – na daar een gedeelte lading te hebben ingenomen – aan haar maidentrip naar Indonesië begonnen. 
Op 14 september 1969 werd het schip in Antwerpen opgeleverd aan de Pacific International Lines Ltd. (PIL) te Singapore en is van daar onder haar naam “Slamat” vertrokken. Halverwege 1969 werd ze herdoopt in m.s. “Kota Makmur”. 
Het schip werd in 1978 gesloopt. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com (Henk Kort), 18-03-2006: 
… … Ik ben in 1968 de “Slamat” van de KRL – die in New York lag zonder bemanning – op wezen halen. Ze waren gedrost, de complete crew was pleite. Alles lag erbij alsof ze gewoon aan het werk waren, behalve de papieren. Toen wij aan boord waren, zijn we gelijk vertrokken. Ik vroeg aan de eerste stuurman wat er met die spullen van de Chinezen moest gebeuren. “Over de muur ermee!”, zei hij. We hebben alles over de muur gezet, toen we buiten waren. 
Daarentegen hebben we op de “Friesland” vanaf de Westkust wel eens 12 Chinezen meegekregen, die in Frisco gepakt waren na gedrost te zijn. We hebben na het lossen nog twee dagen in Hongkong gelegen om die Chinezen kwijt te raken. Hongkong wilde ze niet hebben, ze hadden geen papieren. We hebben ze na twee dagen soebatten toch daar af kunnen zetten, maar het ging allemaal niet zo gemakkelijk. Ze waren vlugger aan boord dan er af! … …

– www.kombuispraat.com (Arie Hazebroek), 17-08-2006: 
… … Samen met o.a. Henk Kort en Frans Masurel heb ik de laatste reis van de “Slamat” meegemaakt van Vera Cruz naar Antwerpen. Deze oversteek duurde – door het verschrikkelijke slechte weer – ongeveer drie weken. Op 27-01-1969 zijn we in Antwerpen van boord gegaan. … …
– www.kombuispraat.com (Wil), 17-08-2006: 
… … Cor, bedankt voor de mooie foto’s van de “Slamat”. Het was mijn eerste schip als 17-jarige en dat doet je toch wat. Als nog een echt ketelbinkje eerst een paar weken voor de matrozen zorgen, dan een paar weken voor de olielui en daarna een paar weken op dek meelopen om het matrozenvak te leren. Mijn mooiste tijd! … …
Zie Foto 28 hieronder. 
– www.kombuispraat.com (Roy), 08-01-2010: 
… … De Lloyd heeft m.i. altijd fraaie lijnvrachtschepen in de vaart gehad. … …
– www.kombuispraat.com (Douwe Jorritsma), 08-01-2010: 
… … Niet alleen de “Garoet” (1948), maar ook de zusjes “Mataram” (1949) en “Slamat” (1948) en de “Weltevreden” (1937) hadden vanaf de bouw al 6 paalmasten. … …
– www.kombuispraat.com (Cor Boer), 08-01-2010: 
… … De “Garoet” had bij de bouw een accomodatie voor 35 passagiers. In 1957/1958 is de “Garoet” bij Wilton verbouwd, de passagiers accomodatie werd verwijderd en het schip is toen alleen vrachtschip geworden. Bij die verbouwing zijn die paalkokers voor en achter geplaatst dus van de serie “Slamat”, “Mataram” en “Garoet” is de “Garoet” de enige die later verbouwd is. De “Weltevreden” was van 1937, “Bantam” en “Japara” van 1939 en hadden een gebroken midscheeps. Ik heb diverse reizen op de “Japara” gevaren. Het was een mooie tijd die ik bij de KRL gevaren heb van 1959 t/m 1971. Ik ben er toen het de Ned Lloyd werd weggegaan, toen was het er niet zo prettig meer. Nog even, na de “Garoet”, “Mataram” en “Slamat” zijn in 1949 de “Blitar” en de “Langoeas” gebouwd, welke een accommodatie/inrichting voor 1400 Hadji’s hadden en een accomodatie voor 28 passagiers. … …

Artikelen:
– Schip en Werf: 272-S&W.pdf
– Tewaterlating van het motorschip “Slamat”, personeelsblad “De Wekker”, april 1948, blz. 4: PB-1948-04.pdf
– Het motorschip “Slamat”, personeelsblad “De Wekker”, mei 1948, blz. 1-2: PB-1948-05.pdf
– Technische proefvaart m.s. “Slamat”, personeelsblad “De Wekker”, augustus 1948, blz. 2: PB-1948-08.pdf
– Het m.s. “Slamat”, personeelsblad “De Wekker”, oktober 1948, blz. 1-2: PB-1948-10.pdf
– Een oude bekende verkocht, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, februari 1969, blz. 12: PB-1969-02.pdf
– Lloydmail, 1969: 272-LloydMail.pdf

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam. 
Kombuispraat Cor Boer.
– F.H. van Dijk Foto Technisch Atelier te Rotterdam. (Archief Piet Holswinder).