Bouwnummer RDM-271, s.s. “Crostafels” (2), 1944, Dampfschiff.

Foto boven: Het schip rond 1980 als m.s. “Srbiya” van Jugolinija.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Schifffahrt Gesellschaft Hansa, Bremen. 
Tonnage: 6634 brt, 3754 nrt, 9600 tdw. 
Hoofdafmetingen: Lll = 136,02 m, B = 18,44 m, H = 7,89/8,79 m, d = 7,72 m. 
Voortstuwing: 4-cilinder Zweifach-Expansions-Dampfmaschine, Waggon- und Maschinenbau A.G., Görlitz, type Lentz LES 11, 4000 ipk, 90 omw/min, 1 schroef, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Bemanning: 35, passagiers: 12. 
1x 50 ton laadboom, 1x 30 ton laadboom, 4x 3-5-10 ton laadbomen, 12x 3-5 ton laadbomen. 

Historie s.s. “Crostafels”:
Op 23-04-1942 werd het schip – ter vervanging van de verloren gegane “Weissenfels” en “Trautenfels” – bij de RDM besteld.
Op 31-05-1943 werd de kiel gelegd. Slechts 13 dagen later dan gepland, liep het schip op 24-11-1944 van stapel. 
Voor de ontruiming van Nederland, werd het schip door de Duitse Wehrmacht im november 1944 naar Emden versleept en daar opgelegd. Op 19-01-1945 werd ze van Emden naar Bremerhaven versleept. 
Op 05-05-1945, na de kapitulatie door de Duitse Wehrmacht, door de geallieerden in beslag genomen. Voor afbouw bij Bremer Vulkan, in december 1945 van Bremerhaven naar Bremen-Vegesack gesleept en op 01-07-1947 weer van Bremen-Vegesack naar Bremerhaven gesleept. 

Op 06-09-1947 werd het schip in Bremerhaven als m.s. “Drvar” aan Joegoslavië overgedragen. Voor de afbouw werd ze naar de werf A. Vuijk & Zonen in Capelle a/d IJssel (bouwnummer 717) gesleept. 
Opdrachtgever: State Enterprise Jugoslavenska Plovidba, Dubrovnik, Joegoslavië. 
Tonnage: 6215/8389 brt, 3465/4837 nrt, 9631 tdw. 
Hoofdafmetingen: Loa = 144,81 m, Lll = 133,91 m, B = 19,45 m, d = 7,72/8,83 m. 
Voortstuwing: 9-cilinder enkelwerkende tweetakt dieselmotor, Sulzer Bros Ltd, Winterthur / Zwitserland (bouwjaar 1940), 5000 apk, 112 omw/min, 1 schroef, snelheid 15 kn. 
Verdere gegevens: Roepnaam: YTES. 
Bemanning: 36, passagiers: 12. 
1x 50 ton laadboom, 1x 30 ton laadboom, 8x 5 ton laadbomen, 6 x 3 ton laadbomen. 

Historie m.s. “Drvar”:
In augustus 1949 werd m.s. “Drvar” opgeleverd voor indienststelling bij de Jugoslav Line. 
In 1950 ging de Jugoslav Line over naar Jugoslavenska Linijska Plovidba, Dubrovnik, Joegoslavië en werd het schip herdoopt in m.s. “Srbiya”. 
In 1962 ging de “Srbiya” varen voor Jugoslavenska Linijska Plovidba, Rijeka, Joegoslavië. 
In 1980 ging ze varen voor Jugolinija, Rijeka, Joegoslavië. Ze werd in dienst gesteld bij Osnovna Organizacija Udruzenog Rada-Istok. 
Op 22-10-1981 werd het schip in Rijeka, Joegoslavië, opgeglegd en op 26-11-1981 voor sloop verkocht aan Brodospas, Split, Joegoslavië. 

Bronnen:
– ddghansa
Roel Zwama Rotterdam Heijplaat.