Bouwnummer RDM-270, m.s. “Barumun”, 1950, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Vracht-passagiersschip m.s. “Barumun” (1950) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam vertrekt voor een proeftocht op 29 maart 1950.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 1853 dwt, 2880 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 69,30 m, Lll = 64,69 m, B = 12,04 m, H = 5,41 m, d = 4,86 m. 
Voortstuwing: 7 cilinder 2-takt Nohab Polar dieselmotor, 850 apk, 230 omw/min, snelheid 10,25 kn. 
Verdere gegevens: Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 450 dekpassagiers. 
Drie reeds eerder bij de RDM gebouwde schepen van dit zogenaamde Batavia-type waren: m.s. “Batoela” (RDM-273), m.s. “Banggaai” (RDM-274) en m.s. “Bakongan” (RDM-275). 

Historie:
De kiellegging vond plaats op 29-06-1949 en de tewaterlating op 11-02-1950. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. J.R. Polz – Broeze. De technische proeftocht vond plaats op 28 en 29 maart 1950 en de overdracht van het schip aan de KPM op 5 april 1950. 
Het m.s. “Barumun” vertrok op 13 april 1950 naar Nederlands Indië. 
In 1959 als m.s. “Ancon” naar Compania Naviera Extremo Oriente S.A. in Panama. 
In 1965 als m.s. “Rawas” naar P.T. Palaryan Nusantara Sriwijaya Raya in Jakarta. 
Daarna historie onbekend. 
Het schip werd in 1992 gesloopt. 

Artikelen:
– Diversen, Schip en Werf: 270-S&W.pdf
– Tewaterlating m.s. “Barumun”, personeelsblad “De Wekker”, maart 1950, blz. 1: PB-1950-03.pdf
– m.s. “Barumun”, personeelsblad “De Wekker”, april 1950, blz. 1: PB-1950-04.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Kombuispraat (RobertB).