Bouwnummer RDM-259, s.s. “Hermann Krone”, 1948, Kasko Vorpostenboot.

Foto boven: Vorpostenboot s.s. “Hermann Krone” (1943-1944)), afgebouwd als loodsvaartuig s.s. “Markab” (1948).

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. 
Tonnage: 1012 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 56,22 m, B = 9,22 m, H = 4,98 m, d = 4,05 m. 
Voortstuwing: VTE expansie stoomturbine, 1 ketel, 750 pk, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens:
Bemanning 30 man. 

Historie:
Kielleging op 25 november 1943. 
In 1948 afgebouwd als loodsvaartuig s.s. “Markab”. 
Op 09-02-1967 werd het schip door Domeinen verkocht aan Simon’s Scheepssloperij Feijenoord te Rotterdam (tezamen met s.s. “Zierikzee” en s.s. “Arcturus”). 

Citaten:
– www.kombuispraat.com, C.E.A. van Boeckel: 
… … “Arcturus” (bn 254) tijdens de oorlog besteld als stoomtrawler “Koblenz” (Vorpostenboot Kriegsmarine) bij RDM en in 1948 als loodsboot afgebouwd samen met “Markab” (oorspr. “Hermann Krone”). … …
– www.kombuispraat.com, Ad B.: 
… … In de tweede helft van 1965 zakte een van de drie vuurgangen van de Schotse ketel van de “Markab” (bn 259) op een avond tijdens de 8-12 wacht in, d.w.z. de bovenkant was ca. 12 cm doorgezakt. Op last van de SWTK werd de stoomdruk teruggebracht van 16 naar 11 atm. De loodsen werden overgezet op de tender en de “Markab” stoomde naar Vlissingen. Niemand kon toen nog bevroeden dat dit tevens de laatste reis werd. 
Gedurende een half jaar werd er aan de afbouwkade van de Schelde binnenbeurt gedraaid. Het was toen nog 14 dagen op en 14 af. Tijdens de binnenbeurt werd er gewerkt. Er werd voor een kapitaal aan nieuwe vlampijpen besteld, de vuurgang werd vernieuwd. Bij een inspectie kwamen er nog een paar scheuren aan het licht. Na een half jaar werd de hele handel alsnog afgekeurd. 
Om toch een reserve vaartuig voor de kant te hebben werd de “Sirius” uit Maassluis opgehaald. De dienst werd voortgezet door de “Arcturus” 
(bn 254) , de “Antares” en de “Sirius”. De “Arcturus” werd echter ook buiten dienst gesteld evenals het stoombetonningsvaartuig “Zierikzee”. Er werd een nieuwbouwprogramma opgestart voor twee diesel-electrische loodsvaartuigen met kranen die voorzien waren van een twee-haken patent, naar het voorbeeld van de Duitse loodsvaartuigen. … …

Artikelen:
– Stoomloodsvaartuig “Arcturus”, personeelsblad “De Wekker”, maart 1948.

Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam.