Bouwnummer RDM-251, s.s. “Lüneburg”, 1945, Kasko Vorpostenboot.

Foto boven: Vorpostenboot s.s. “Lüneburg” (1945) van Deschimag, hier (na 1954) als stoombetonningsvaartuig s.s. “Zierikzee”.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck. 
Tonnage: 825 twvp, later 1036 ton wvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 56,47 m, Lwl = 50,20 m, B = 9,16 m, D = 4,98 m, d = 4,19 m. 
Voortstuwing: VTE Triple-expansie stoomturbine, 1 ketel, 850 ipk, 750 apk, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Roepnaam PAGB, naamsein A 912, bemanning 18. 

Historie:
Op 04-06-1941 werd de bouwopdracht voor een IJslandtrawler verstrekt. 
Kiellegging op 09-11-1942 en tewaterlating als s.s. “Lüneburg” op 18-03-1944. 
Op 12-04-1944 vertrekt het schip naar Werf Verschure te Amsterdam voor afbouw. 
In september 1944 overgebracht naar Nobiskrug te Rendsburg om als boeienlegger te worden omgebouwd. 
In 1945 in dienst bij het “Lotsenkommando, Wilhelmshaven” onder de naam s.s. “Coldewey”. 
In november 1946 over naar WSA Tönning. 
Op 05-07-1949 loopt het schip in het Falsches Tief op een mijn, maar kan nog worden binnengebracht. Daarna wordt het schip uitgeleverd aan Nederland. 
In 1951 wordt besloten tot verbouwing tot stoombetonningsvaartuig . Het werk zal worden uitgevoerd op de Rijkswerf te Willemsoord. 
OP 01-10-1954 als s.s. “Zierikzee” in dienst gesteld bij het 6e District. 
Op 01-10-1965 verkeert het schip nog steeds in goede staat, maar de ketel is defect. 
Op 14-09-1966 werd het schip afgevoerd. 
Op 09-02-1967 werd het schip door Domeinen verkocht voor Fl. 155.013 aan Simon’s Scheepssloperij Feijenoord te Rotterdam (tezamen met s.s. “Markab” en s.s. “Arcturus”). 

Artikelen:
– Stoomloodsvaartuig “Arcturus”, personeelsblad “De Wekker”, maart 1948.

Bronnen:
– Navypedia 
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
Sleep & Duwvaart