Bouwnummer RDM-241, m.s. “Welle”, 1942, Kasko Kabelschiff.

Foto boven: Het Kabelschiff m.s. “Welle” (1942), na WO-II in 1947 te water gelaten als het vrachtschip m.s. “Bernisse”.

Scheepswerf: RDM / NW. 
Opdrachtgever: Deutsche Kriegsmarine / P.A. van Es & Co., Rotterdam. 
Tonnage: 756 brt, 437 dwt. 
Hoofdafmetingen: L = 60,68 m, B = 9,29 m, d = 3,25 m. 
Voortstuwing: 6 cilinder Stork diesel, 650 pk, snelheid 10 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PDBE, IMO-nummer: 5045366. 

Historie:
Door de Duitse Marine werd in 1942 opdracht gegeven voor de bouw van de kabellegger m.s. “Welle”. De bouw werd echter in de oorlog niet afgemaakt. Na de oorlog werd het schip als m.s. “Bernisse” overgenomen door P.A. van Es & Co. te Rotterdam. Het schip werd te water gelaten op 02-05-1947, de doopster was mevr. H.E.M.van Hoey Smith – Boellaard. 
Na de stapelloop ging het casco naar De Groot & Van Vliet te Slikkerveer voor een verdere afbouw als vrachtschip onder bouwnummer 259 aldaar. De proefvaart en de oplevering vonden plaats op 04-03-1948. 
In 1957 werd het schip van van Genua naar Rotterdam, gesleept door een sleepboot van Smit Internationale, voor het plaatsen van een nieuwe 8 cilinder Deutz hoofdmotor van 750 pk. De scheepssnelheid bleef 10 kn. 
In 1960 ging m.s. “Bernisse” als m.s. “Bister Trader” naar Bister Trader & Co. Ltd., Cayman Islands. 
Op 08-04-1974, bij het verlaten van Kingston, is het schip daar aan de grond gevaren. Op 11-04-1974 werd ze vlot getrokken en kwam ze weer in de vaart. 
In 1982 werd er geen eigenaar meer vermeld in Lloyds Register en in 1986 werd ze daar afgevoerd. 

Artikelen:
– Schip en Werf: 241-S&W.pdf

Bronnen:
– Maritiemdigitaal
Roel Zwama – Rotterdam. 
– Shipspotters 
– Jaap de Roode, kustvaart SOTD.