Bouwnummer RDM-228, s.s. “Dockyard III” (3), 1946, stoomsleepboot.

Foto boven: De “Polarland” in Dok 3, en het m.s. Global Traveller in Dok 8 bij de RDM met de Dockyard’s, V (RDM-227), III (RDM-228) en XIII (RDM-146) op 28 december 1967.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 41,50 brt, 230 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 25,06 m, B = 6,31 m, H = 2,90 m. 
Voortstuwing: RDM stoommachine, 500 ipk, 450 apk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: ENI nummer: 2309761. Brandmerk 9761 b Rott, 1956. Meetbrief r 15393, d.d. 21-09-1946, afm. 25,10×6,34×2,48 m. 

Historie: 
De “Dockyard III” (3) maakte deel uit van een serie van in totaal acht door de RDM gebouwde schepen. Van deze serie zijn er nog drie schepen overgebleven, namelijk de “Dockyard III” (3) (#228), de “Dockyard V” (#227) en de “Dockyard IX” (#226). Oorspronkelijk zouden deze schepen gebouwd worden voor de havens van Moermansk (Rusland). Echter door de tweede wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf heeft toen besloten de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten. 
Kiellegging op 11-12-1940, tewaterlating op 13-12-1941 en proefvaart op 16-09-1946. Het casco heeft tijdens WO-II onder water gelegen, het schip werd getroffen door een vliegtuigbom. 
In 1946 als “Dockyard V” (3) opgeleverd aan de RDM. 
Het schip is gebouwd met een kolengestookte ketel, welke in 1962 is omgebouwd tot oliestook. 
In 1980 beëindigde de RDM definitief haar stoomtijdperk met de buiten dienst stelling van haar laatste stoomsleepboten: de Dockyards III, V, VIII en IX. 
De “Dockyard III” (3) werd op 21-10-1981 door de RDM aan Stolk’s Handelsonderneming uit Hendrik Ido Ambacht verkocht. Het schip ging daar op 16-11-1981 naar toe. 
De laatst bekende naam van de “Dockyard III” (3) is “Gebr. Bever” van S. Beltman uit Dordrecht, die het op 25-11-1981 van sloper Stolk kocht. Het schip werd vernoemd naar “Ed en Willem Bever” uit het toen populaire tv-kinderkwartiertje “De Fabeltjeskrant”. 
Het vaartuig was in 2010 nog wel aanwezig, hoewel zij al jarenlang niet meer vaart. Reden is dat er na ruim 50 jaar een financiëel ingrijpende reparatie nodig is, waarvoor nog onvoldoende sponsoren gevonden zijn.

Heden:

In juni 2017 wordt het schip gekocht door Rogier Hettich uit Rotterdam. Hij heeft veel affiniteit met stoom en wilde al sinds kleins af aan een eigen stoomboot. Twee maanden later gaat het schip de helling op en worden de eerste voorbereidingen getroffen voor het Certificaat van Onderzoek. Mede dankzij de goede verzorging van de “Gebroeders Beltman” is het schip in topconditie gebleven. Diktemetingen worden gedaan, anodes worden geplaatst en de huid wordt verzorgd. Zes dagen later rolt de Dockyard onder leiding van sleepboot “Sil-Jeske-B” van BMS Towing uit Zierikzee, terug in het water en wordt zij naar de nieuwe ligplaats gebracht: Vluchthaven in Bruinisse.

In 2018 wordt er keihard gewerkt aan het schip. Zij wordt in ere hersteld. De naam veranderd van “Gebroeders Bever” naar “Dockyard III”. Ook haar kleuren zijn terug. De schoorsteen prijkt weer volop. De ketel wordt goedgekeurd en de eerste stoom is een feit. Kroon op het werk is “Dordt in Stoom 2018”. Sinds 1981 zijn er weer drie Dockyard schepen op het evenement. Na 25 jaar stil gelegen te hebben is de Dockyard III weer onder stoom en in de vaart!

Artikelen: 
– Kapitein Slingerland uit de vaart, personeelsblad “De Wekker”, juni 1961, blz. 8: PB-1961-06.pdf
– Hier Dockyard III, over …!, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, oktober 1964, blz. 6-7: PB-1964-10.pdf

Citaten: 
– www.beo-news.ch: 
… … Dordrecht, “Gebr. Bever” (ex “Dockyard III”). 
1941, Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam, SD, a Schl, nun PrivD, jedoch aD, 25 m, Doppel-2ZV, OeF, E: Gebr. Beltman, Dordrecht. 
Kurz nach seiner Fertigstellung im Jahre 1941 erlitt der Schlepper im Hafen von Rotterdam einen Bombentreffer und lag hierauf während einer längeren Periode unter Wasser. So kam das Schiff erst 1946 in Fahrt, diente dann aber bis 1981 in Rotterdam als Hafenschlepper. Als “Dockyard III” kam das Schiff 1981 als letzter Dampfschlepper Hollands aus dem Werkverkehr. Seit längerem ist das Schiff jedoch aD und seine Restaurierung erscheint fraglich. … …
 
– www.stoomschipbosman.nl/stolk.htm: 
… … Daarnaast werden in de jaren zestig en zeventig verschillende Dockyard sleepboten van de RDM gesloopt. De “Dockyard III” kwam in 1981 in handen van Stolk om hetzelfde jaar nog te worden doorverkocht aan de Gebr. Beltman te Dordrecht, die het schip herdoopten in “Gebr. Bever”. … … 

Bronnen:
–  Dockyard III
–  Stoomvaart 
–  Tugspotters
–  Stadsarchief Rotterdam.
Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111.