Bouwnummer RDM-224, m.s. “Bali”, 1947, vracht-passagiersschip.

Foto boven: 30-12-1947. Het vracht-passagiersschip m.s. “Bali” (1947) van de N.V. Stoomvaart Mij. “Nederland” te Amsterdam bij de Proefvaart.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam. 
Tonnage: 9462 brt, 5606 nrt, 12070 dwt, 18580 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 158,59 m, Lll = 149,35 m, B = 19,20 m, H = 11,95 m, d = 9,42 m. 
Voortstuwing: 12 cilinder Werkspoor-Sulzer dieselmotor, 8000 pk, snelheid 16 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PCXT, IMO nummer: 5034563. 
Aantal bemanningsleden 63 en aantal hutpassagiers 34. 
Voor het laden en lossen van de 6 laadruimen is het schip voorzien van 6 luikhoofden, 2 masten, 6 laadpalen, 20 laadbomen waaronder één voor 65 ton en één voor 50 ton en 18 electrische lieren. 
Bovendien zijn er 3 z.g. dieptanks, speciaal ingericht voor het vervoer van 4600 ton eetbare olie en zijn de voorpiek- en tunneltanks ingericht voor het vervoer van latex (dit is het van de rubberboom afgetapte melksap ofwel ruwe rubber). 
Het ankerspil wordt electrisch gedreven, de drie ankers wegen ca. 4360 kg per stuk, de schalmen van de 550 m lange gietstalen ankerketting zijn 60,3 mm dik. 
De electrisch-hydraulische stuurmachine wordt vanaf de commandobrug bestuurd door middel van een telemotor met stuurwiel. Dit laatste kan, behalve door de kwartiermeester, ook bediend worden door het gyrokompas, de z.g. “gyro-pilot”, het schip wordt dan automatisch, op de vooraf ingestelde koers, bestuurd. 
De klasse waaronder het schip gebouwd werd is Lloyd’s Register +100.A1.

Historie: 
De bouwopdracht werd reeds in 1939 gegeven. De kiellegging vond op 4 oktober 1940 plaats. Het schip in aanbouw werd op 24 juni 1942 door de Duitsers in beslag genomen en op 22 mei 1943 (zonder enige doopplechtigheid) te water gelaten. 
De kale romp werd in juli 1943 in de Maashaven opgelegd. In september 1944 werd deze door de Duitse bezetters naar Dordrecht gesleept en daar met explosieven tot zinken gebracht. In 1945 direct na de bevrijding werd ze weer gelicht en vanaf september 1945 bij de werf NW gerepareerd en daarna bij de RDM afgebouwd. 
Proefvaart op 23/24 december 1947 en in dienst stelling op 24 december 1947. 
In 1970 als m.s. “Bali” naar Koninklijke Nedlloyd N.V., Rotterdam. 
In 1971 herdoopt tot m.s. “Lucky Three”. 
Op 9 juli 1979 gearriveerd voor de sloop in Kaohsiung, Taiwan, waar op 28 juli 1979 aangevangen werd met de sloop. 

Artikelen: 
– Opdracht / Proeftochten, Schip en Werf.
– m.s. “Bali”, personeelsblad “De Wekker”, januari 1948.
– 25 Jaar “Bali”, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, februari 1964.
– ’t Kromhout.

Bronnen:
– Archief Piet Holswilder – Maassluis.
– Stadsarchief Rotterdam. 
– Het juiste tuig