Bouwnummer RDM-220, m.s. “Papendrecht” (2), 1940, tanker.
Foto boven: De tanker m.s. “Papendrecht” (1940) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.), Rotterdam.
Tonnage: 15597 dwt, 21470 twvp.
Hoofdafmetingen: Lll = 148,74 m, B = 22,25 m, H = 10,80 m.
Voortstuwing: Enkel-werkende 4-takt Stork-Hesselman dieselmotor, 8 cilinders, 3700 ipk, snelheid 12 kn.
Verdere gegevens:
Historie:
Tewaterlating op 17 april 1940. De doopceremonie en het wegnemen der laatste beletselen voor de tewaterlating geschiedde door mevrouw K. Nygh – Apel. Na de capitulatie van Nederland werd het afbouwwerk aan het schip stilgelegd. De Duitse bezetters gaven echter opdracht het schip verder af te bouwen.
Op 9 december 1940 als m.s. “Lotharingen” opgeleverd en op 6 maart 1941 vertrokken onder Duitse vlag uit Rotterdam. De “Lotharingen” deed onder andere dienst als bevoorrading schip voor de Duitse kruisers “Bismarck” en “Prinz Eugen” tijdens hun raids op de Atlantische oceaan.
Op 15 juni 1941, ongeveer 750 mijl Noord-West van de Kaap Verdische eilanden, ontdekt door vliegtuigen van HMS “Eagle” en door de kruiser HMS “Dunedin” opgebracht en prijsverklaard. Van 1941 tot 1946 in de vaart als m.s. “Empire Salvage” voor de Royal Navy.
Op 16 mei 1946 aan Phs. van Ommeren NV teruggegeven en bij de RDM hersteld. Om te voldoen aan de strengere veiligheidsregels werd een extra sloependek in de midscheeps aangebracht. Vanaf 2 augustus 1946 weer in de vaart gebracht onder de naam m.s. “Papendrecht”.
In 1964 gesloopt in Japan.
Citaten:
– www.kombuispraat.com, A. Verheijden, 06-02-2011:
… … Een zusterschip van de “Pendrecht” (bn 212) was de “Papendrecht” (bn 220), die eveneens uitgerust was met een 8 cilinder enkel-werkende 4-takt Stork-Hesselman dieselmotor. Aan deze motor werd tijdens een dokperiode onderhoud verricht en deze is toen op hol geslagen. Zowel Van Ommeren’s personeel als het personeel van Stork gaven elkaar de schuld. Na jarenlang procederen hebben ze de schade uiteindelijk maar gedeeld, doch de liefde tussen beide firma’s was voorgoed over. … …
Artikelen:
– Schip en Werf: 220-S&W.pdf.
Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam.
– Schip en Werf: Piet de Heer, TU Delft.
De 8-cilinder enkel-werkende 4-takt Stork-Hesselman dieselmotor van de “Papendrecht” op de proefstand. 18-04-1939. Aankomst van genodigden voor de kiellegging van de tanker MS Papendrecht (2). 18-04-1939. Kiellegging van het motorschip “Papendrecht”. 13-9-1939. Tanker MS Papendrecht (2) in aanbouw bij RDM. 20-2-1940. Tanker MS Papendrecht (2) (RDM-220) gebouwd bij de RDM. 26-3-1940. Bouw van de tanker m.s. “Papendrecht”, RDM-220, bij de RDM. 26-3-1940. Aanbouw van de m.s. Papendrecht (2). Uitnodiging voor de tewaterlating van m.s. “Papendrecht” op 17 april 1940. De tewaterlating van m.s. “Papendrecht” bij de RDM op 17 april 1940. De tewaterlating van m.s. “Papendrecht” bij de RDM op 17 april 1940. De tewaterlating van m.s. “Papendrecht” bij de RDM op 17 april 1940. De tewaterlating van m.s. “Papendrecht” bij de RDM op 17 april 1940. De tewaterlating van m.s. “Papendrecht” bij de RDM op 17 april 1940. Vanaf 2 augustus 1946 werd ze weer in de vaart gebracht onder de naam m.s. “Papendrecht” (prentbriefkaart). Van 1941 tot 1946 was ze in de vaart als m.s. “Empire Salvage” voor de Royal Navy. m.s. “Papendrecht”. De tanker m.s. “Papendrecht” (1940) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam. m.s. “Papendrecht”. De “Lotharingen” werd op 15 juni 1941 opgebracht door HMS “Dunedin” en prijsverklaard. De “Lotharingen” bij de RDM tijdens de tweede wereldoorlog. De “Lotharingen” bij de RDM tijdens de tweede wereldoorlog. Beschrijving van m.s. “Lotharingen” in NEDERLANDSE KOOPVAARDERS van L.L von Munching uit 1948.