Bouwnummer RDM-213, s.s. “Saïdja”, 1939, tanker.

Foto boven: Het dubbelschroef stoomtankschip s.s. “Saïdja” (1939) van de Nederlands-Indische Tankstoomboot Mij.

Scheepswerf: RDM/ NW. 
Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij / Nederlands-Indische Tankstoomboot Maatschappij. 
Tonnage: 6671 brt, 5046 nrt, 8700 dwt, 21470 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 137,21 m, Lll = 132,00 m, B = 19,10 m, H = 7,74 m, d = 6,37 m. 
Voortstuwing: 2 RDM triple expansie stoommachines, 2 x 3 cilinders, totaal vermogen 3800 pk, 2 schroeven, 
snelheid 11 kn. De stoom voor de machine-installatie werd geleverd door twee Babcock & Wilcox scheepsketels. 
Verdere gegevens: Roepletters: PHHE. 
Het schip was – samen met het bij Wilton-Fijenoord gebouwde zusterschip s.s. “Garoena” – hoofdzakelijk bestemd voor de vaart in de Indische Archipel. 
Op www.cnooks.nl wordt echter bij beide schepen gesproken over voorstuwing door een RDM-diesel van 3800 pk. 

Historie: 
Het schip werd op 9 september 1939 bij de Scheepsbouw Mij. “Nieuwe Waterweg” te water gelaten, de doop werd verricht door mej. Lydeke Knape. Op 17 oktober 1939 had de proeftocht plaats en diezelfde maand werd het schip in dienst van de NITM gesteld. 
Van 1939 tot 1955 heeft ze als s.s. “Saïdja” voor de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij gevaren. 
Van 1955 tot 1960 voer ze als s.s. “Saïdja” voor Shell Tankers N.V. te Rotterdam. 
In 1960 werd het schip in Singapore gesloopt. 

Artikelen: 
Schip en Werf.

Bronnen:
– Miramar ship index
– Cnooks
– Arendnet
– Schip en Werf: Piet de Heer, TU Delft.