Bouwnummer RDM-212, m.s. “Pendrecht” (2), 1939, tanker.
Foto boven: De tanker m.s. “Pendrecht” (1939) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.), Rotterdam.
Tonnage: 15492 dwt, 16835 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 140,20 m, B = 18,00 m, H = 10,40 m.
Voortstuwing: Enkel-werkende 4-takt Stork-Hesselman dieselmotor, 8 cilinders, 3700 ipk, snelheid 12 kn.
Verdere gegevens:
Historie:
Tewaterlating op 5 juni 1939.
Op 8 juni 1941, tijdens een reis van Milford Haven naar New York, varend in een verspreid konvooi, getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “U 48” en gezonken op de Atlantische Oceaan op positie 45°18′ NB en 36°40′ WL. Alle bemanningsleden werden gered. Zie ook het citaat van Vaerderij hieronder.
Citaten:
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 11-06-2008:
… … On voyage from SWANSEA and MILFORD HAVEN for NEW YORK, cargo in ballast. Casualties: crew of 36 all saved attacker “U 48”. Date 08-06-1941, time 1545, fate torpedoed. … …
– www.kombuispraat.com, Vaerderij:
… … Motortanker “Pendrecht”, de nieuwste tanker van Stoomvaart Mij. “De Maas” onder directie van Phs. van Ommeren, werd op 18 december 1940 getorpedeerd met slechts schade in het achterschip. De duikboot “U 96” kon het karwei niet afmaken. Er was nog één torpedo over en die lag aan dek! De “Pendrecht” ontkwam en liep – enigszins achterover liggend – de Clyde binnen op 21 december.
Na de nodige reparaties vertok het schip eind mei 1941 in konvooi ‘OB 329’ naar New York. Op 8 juni, 500 mijl noordwest van de Azoren, opnieuw getorpedeerd en nu fataal. Weer wilde het schip niet zinken, zodat de “U 48” een genadeschot afgaf nadat alle bemanningsleden en kapitein Meinsma in de boten waren gegaan. Allen werden opgepikt en bereikten veilig de wal. … …
Artikelen:
– Schip en Werf: 212-S&W.pdf.
Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam.
– Schip en Werf: Piet de Heer, TU Delft.
– Wrecksite
23-12-1938. MS Pendrecht (2), bouw van de krukassen. Het vliegwiel van de motor van m.s. “Pendrecht”. Het plaatsen van de beide krukashelften van de motor van m.s. “Pendrecht” op de proefstand. Het plaatsen van de beide krukashelften van de motor van m.s. “Pendrecht” op de proefstand. De Stork-motor van m.s. “Pendrecht”. De Stork-motor van m.s. “Pendrecht”. De Stork-motor van m.s. “Pendrecht” op de proefstand. Bovenaanzicht van de Stork-motor, aan boord van m.s. “Pendrecht”. 7 maart 1939. de “Pendrecht” in aanbouw. Uitnodiging voor de tewaterlating op 5 juni 1939. 18-4-1939. Aankomst van het schip Stad Rotterdam met genodigden t.g.v. de tewaterlating van de tanker MS Pendrecht (2) (RDM-212) 5 juni 1939. De tewaterlating van m.s. “Pendrecht” 5 juni 1939. De tewaterlating van m.s. “Pendrecht” 5 juni 1939. De tewaterlating van m.s. “Pendrecht” m.s. “Pendrecht”. m.s. “Pendrecht”. m.s. “Pendrecht”, nog bij de RDM. m.s. “Pendrecht” met 3 x een “broek van Bertha” voor het tijdens het varen gasvrij maken van de tanks. De tanker m.s. “Pendrecht” (1939) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam. De Duitse onderzeeboot “U 48”, die m.s. “Pendrecht” in 1941 torpedeerde en tot zinken bracht.