Bouwnummer RDM-189, m.s. “G.S. Walden”, 1935, tanker.
Foto boven: De Britse tanker m.s. “G.S. Walden” (1935) van The Oriental Tankers Ltd. te Hongkong op haar proeftocht.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: The Oriental Tankers Ltd., Hongkong.
Tonnage: 10627 brt, 15420 dwt, 21870 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 147,80 m, B = 22,80 m, H = 11,30 m.
Voortstuwing: Germania Werf Dieselmotor, 8 cilinders, 3600 apk, snelheid 13 kn.
Verdere gegevens:
Enkelschroef motortankschip, Arc-form bracketless systeem, 28 ruimem, 3 lieren en 1 verhaallier.
Historie:
Tewaterlating op 15 juni 1935.
In 1940 ging het schip naar Oriental Trade & Transport Co., Ltd., Londen.
Op 03-08-1942 werd ze getorpedeerd door de onderzeeboot “U 552” (cdt. Kptlt. Erich Topp). Een bemanningslid kwam hierbij om het leven. Het schip werd later gerepareerd.
OP 14-05-1944 werd ze opnieuw getorpedeerd, nu door de onderzeeboot “U 616” (cdt. Oblt. Siegfried Koitschka). Het schip raakte hierbij beschadigd, maar kon weer gerepareerd worden.
In 1952 ging het schip naar Menara Cie. d’Armement Pétrolier de Maghreb “APMA” (Compagnie d’Armement du Maghreb “AMAG”), Casablanca MO.
In 1955 ging ze naar ALBA “Cosarma” Cia. Sicula di Armamento, Palermo (CITMAR, Venice) IT 348.
Op 10-03-1942 arriveerde ze bij La Spezia (Cant. Navali del Golfo) om daar gesloopt te worden. De sloop begon in mei 1962 en werd in dat jaar voltooid.
Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 44:
… … Ook in de nieuwbouw werd een record bereikt. Men boekte de bouw van het motorschip “G.S. Walden” – een tanker van 15.000 ton, de grootste welke ooit in Nederland was gebouwd. Was 1934 daarmee een gunstig jaar? Nee, eigenlijk niet. Eind 1934 werkten er nog maar 1700 mensen bij de RDM. … …
– nl.wikipedia.org:
… … 14 mei 1944. De “U 616” viel het konvooi GUS-39 aan en beschadigde twee geallieerde vrachtschepen, de “G.S. Walden” en de “Fort Fidler”. Onmiddellijk begonnen de geallieerde cargovloot een zigzagkoers te varen. Vliegtuigen van 5 squadrons en 7 Amerikaanse torpedobootjagers zetten de jacht in op de “U 616” totdat hij vernietigd werd op 17 mei. … …
– www.uboat.net/allies/merchants/ships/3251.html:
… … At 03:05 hours on 3 August 1942, “U 552” fired two torpedoes at the convoy ON-115 east of Cape Race in 45°52N and 47°15W (BC 5778) and observed a hit aft on a tanker and at the bow of a freighter, both vessels stopped. The “G.S. Walden” was damaged and the “Lochkatrine” was sunk. One crew member on “G.S. Walden” was killed, but the tanker managed to reach port and was repaired. … …
… … At 02:30 hours on 14 May 1944, “U 616” attacked the convoy GUS-39 and damaged the “G.S. Walden” and “Fort Fidler”. … …
Artikelen:
– Tewaterlating “G.S. Walden”, door C.J. Spelbrink.
– Nieuwe opdracht/ Te water gelaten/ Proeftocht/ Nieuwe schepen, Het Schip.
– Het motorschip “G.S. Walden” te water gelaten/ Proeftochten/ Het motortankschip “G.S. Walden”,
the first Arc-form tanker, C.J. Spelbrink.
– Nieuwe opdracht/ Te water gelaten/ Proeftocht/ Nieuwe schepen, Het Schip.
– Het motorschip "G.S. Walden" te water gelaten/ Proeftochten/ Het motortankschip "G.S. Walden",
the first Arc-form tanker, Schip en Werf: 189-S&W.pdf (10 MB).
– Tewaterlating m.s. "G.S. Walden", Nieuwe Leidsche Courant: 189-NLC.pdf.
– Tewaterlating van het m.s. "G.S. Walden", krantenartikel: 189-Krant.pdf.
– Foto "G.S. Walden", Nieuws van de RDM, mei 1968, blz 16: PB-1968-05.pdf.
– Herinneringen aan de "G.S. Walden", Nieuws van de RDM, juni 1968, blz 20: PB-1968-06.pdf.
– Tewaterlating m.s. “G.S. Walden”, Nieuwe Leidsche Courant.
– Tewaterlating van het m.s. “G.S. Walden”, krantenartikel.
– Foto “G.S. Walden”, Nieuws van de RDM, mei 1968.
– Herinneringen aan de “G.S. Walden”, Nieuws van de RDM, juni 1968.
Films:
– Wikimedia
Een bijna 1 minuut durende WikiMedia film van de tewaterlating van de “G.S. Walden”.
Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam.
– Uboat
– Auke Visser
– Archief Piet Holswilder – Maassluis.