Bouwnummer RDM-185, “Lekbrug Vianen”, 1934, 2 brugliggers.
Foto boven: Verkeersbrug in aanbouw (1934) over de Lek tussen Vianen en Vreeswijk, waarvoor 2 hoofdliggers werden geleverd.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Den Haag.
Tonnage: N.v.t.
Hoofdafmetingen: L = 170,40 m, B = 3,70 m, H = 0,50 m.
Voortstuwing: N.v.t.
Verdere gegevens:
Historie:
De oude Lekbrug bij Vianen in de Rijksweg A2 werd op 26 mei 1936 voor het wegverkeer opengesteld. Hiervoor leverde de RDM in 1934 de twee, ruim 170 meter lange, brugliggers.
In de Tweede Wereldoorlog werd de brug verwoest. Op 5 januari 1945 steeg het 193e squadron van de Second Tactical Air Force op van vliegveld Deurne met 7 Typhoons. Op 3000 voet werden twee duizendponders losgelaten. De tweede bom was een voltreffer, en trof de westelijke boog van de grote overspanning, waarna de boog langzaam in het water verdween. Na de bevrijding werd vanaf juli 1945 gewerkt aan het boven water krijgen van de grote boog van de vernielde Lekbrug, zie Foto 2. Dat was geen gemakkelijk karwei: 2600 ton verwrongen staal en bijna 1400 ton gewapend beton van het rijdek van de brug.
Na de bevrijding werd een tijdelijke schipbrug aangelegd. In 1948 werd de boogbrug opnieuw opengesteld voor het wegverkeer en in 1949 was de brug weer volledig hersteld. De boogbrug werd in 1999 vervangen door twee nieuwe bruggen. De eerste, de Jan Blankenbrug, was gereed in 1999. Medio 2006 was de tweede nieuwe brug gereed. De nieuwe bruggen waren nodig om de huidige verkeersstroom te kunnen verwerken. De oude Lekbrug was te smal en daardoor een berucht punt in de “file top-10”. De hoofdoverspanning van de nieuwe brug is 153 meter lang, en de brug is 29 meter breed. De totale lengte van de brug is 532 meter.
Deze oude Lekbrug bij Vianen wordt in 2010 gesloopt. Het bestuur regio Utrecht zag af van doortrekken van de sneltram van Nieuwegein naar Vianen. Dat bleek veel te kostbaar. Alleen al het onderhoud van de brug vergde volgens Rijkswaterstaat tonnen per jaar. Opknappen voor hergebruik zou vele miljoenen vergen. Rijkswaterstaat wilde eigenlijk al van de stalen boogbrug af, sinds de oplevering van de naastgelegen Jan Blankenbrug in 2004. De stichting Boogbrug Vianen wist de sloop jarenlang te verhinderen. Eerst omdat de brug uit 1936 volgens haar een monument was, later omdat ze deel uitmaakte van een reeks bruggen in het Rijkswegenplan uit 1927.
Bronnen:
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.
– WikipediA
–