Bouwnummer RDM-183, “Sluis St. Andries”, 1933, 5 hefdeuren.
Foto boven: Eén van de 5 hefdeuren op 16 november 1933 voor de sluiswerken in het verbindingskanaal tussen Maas en Waal te St. Andries.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Nijmegen.
Tonnage: N.v.t.
Hoofdafmetingen: L = 14,70 m, B = 5,80 m, H = 2,30 m.
Voortstuwing: N.v.t.
Verdere gegevens:
Historie:
Het kanaal van Sint Andries heeft niet altijd op deze plaats gelegen. Het eerste kanaal van Sint Andries (ook wel het ’Schanse Gat’ genoemd) werd rond 1599 gegraven. Dit kanaal was eeuwenlang de belangrijkste verbinding tussen Waal en Maas. In 1856 werd het oude kanaal van Sint Andries afgesloten door de bouw van een schutsluis.
In de jaren ’30 van de vorige eeuw werd de Maas gekanaliseerd. Hierdoor kwamen de drempels in de schutsluis van Sint Andries te hoog te liggen. Er kwam een nieuw kanaal met een dieper gelegen schutsluis. Dit is het huidige kanaal van Sint Andries.
Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 44:
… … Een scheepsbouwer is nog geen bruggenbouwer, of schoenmaker blijf bij je leest. Zeer tegen de zin van de bruggenbouwers werd de R.D.M. de opdracht gegund voor het bouwen van een sluizencomplex en brug bij St. Andries. Aanvankelijk wilde de minister van Waterstaat er niet van weten, zeer beducht voor de woede van de staalbedrijven buiten de scheepsbouw. Maar na kennis genomen te hebben van de malaise in de scheepsbouw kwam hij letterlijk over de brug. … …
YouTube: Film gemaakt door Gary Wenneker met een Drone.
RDM-Archief Facebook pagina: Fietstochtje. 11 mei 2024.
Bronnen:
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.
– Rijkswaterstaat