Bouwnummer RDM-178, s.s. “Dockyard XV” (1), 1933, stoomsleepboot.
Foto boven: De m.s. Siantar wordt na verbouwing van de RDM naar de Lloydkade verscheept door de Dockyard XV op 11 juni 1934.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam.
Tonnage: 26,28 brt, 230 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 24,99 m, B = 6,31 m, H = 1,90 m.
Voortstuwing: 1 x 2-vuurs RDM ketel, 1 x 2-cilinder RDM Lentz (omkeerprincipe), 500 ipk, 450 apk, snelheid 9,5 kn. Trekkracht 100 kN.
Verdere gegevens: Meetbrief r 8963, d.d. 17-11-1933. Zeemeetbrief r 4523, d.d. 17-11-1933, afm. 23,54×6,04×2,71 m, 260,37 t, 91,91 brt.
Historie:
Kiellegging op 17-10-1931, tewaterlating op 26-08-1933 en proeftocht op 28-12-1933.
Op 17-11-1933 als s.s. “Dockyard XV” (1) opgeleverd aan De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V.
In 1940 werd ze door de RDM verkocht naar Sint Petersburg, Rusland.
Bronnen:
– Warsailors Hans Jehee.
– Sleep & Duwvaart
– “Grande Dame: Holland America Line and the S.S. Rotterdam”, door Stephen M. Payne.
– Arie Aalbers, Alblasserdam.
– Stadsarchief Rotterdam
20-2-1932. Achtersteven Dockyard XV. 20-02-1932. Dockyard XV en XVI in aanbouw. Hr. Ms. “O 23” wordt hier door de stoomsleepboot “Dockyard XV” (1933) het droogdok bij de RDM ingesleept. 1935. De tanker s.s Benakat (RDM-194) op sleep door de “Dockyard XV” tijdens een proefvaart. 26-10-1936. De Gustokraan met in de tentakels het door Wilton-Fijenoord gebouwde kruiserhek van passagiersschip SS “Nieuw Amsterdam” (2) (RDM-200) gesleept door de “Dockyard XV” De stoomsleepboten “Dockyard XV” (1) links en “Dockyard XVI” rechts, in de Dokhaven van de RDM. De stoomsleepboot “Dockyard XV” of “Dockyard XVI” in 1937 met het net te water gelaten HAL-passagiersschip “Nieuw Amsterdam”. De “Nieuw Amsterdam” in 1938 met met SB-voor de “Dockyard II” en midden-voor de “Dockyard XV” of de “Dockyard XVI”. Gezien de erepositie, zal de oudste kapitein vóór gevaren hebben.