Bouwnummer RDM-173, “Prins Hendrik Dok 4”, 1933, drijvend droogdok.

Foto boven: 7-6-1933. De twee delen van het nieuwe 15000 tons dok, gereed voor de tewaterlating bij de NW.

Scheepswerf: RDM/ NW. 
Opdrachtgever: N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. 
Tonnage: Schepen tot 15000 ton, 23880 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 185,30 m, B = 37,20 m, H = 16,50 m. 
Voortstuwing: Geen. 
Verdere gegevens: 

Historie: 
Tewaterlating van de twee delen op 7 juni 1933 op Scheepswerf “Nieuwe Waterweg” door Hr. Ms. Prinses Juliana. 
Op 29 september 1933 werd het nieuwe dok door acht sleepboten van de NW naar haar nieuwe ligplaats bij de RDM versleept. 
In dit “Prins Hendrik Dok 4” konden schepen tot 15000 ton gedokt worden. Het dok werd voorzien van snelwerkende wipkranen, daarmee was men in die tijd de eerste in de wereld. 
In de avond en nacht van 22 op 23 september 1944 werden alle droogdokken van de RDM door de Duitse bezetters tot zinken gebracht. De commandohuizen en de motoren van de dokken werden vernield en de pompkamers lekgeslagen. Op zich was dat geen onoverkomelijke ramp voor de RDM, want een dok moet wel zeer grondig vernield worden, wil het later niet meer voor herstel in aanmerking komen. 
Direct na de oorlog (eind 1945) werd Dok 4 – samen met de drie andere dokken 3, 6 en 7 – weer gelicht en, na een volledig herstel, opnieuw in gebruik genomen. 
Op woensdag 29 juli 1953 dokte m.s. “Barendrecht” van Phs. van Ommeren in Dok 4 als het 10.000-ste bij de RDM gedokte schip. 
In 1979 werd het “Prins Hendrik Dok 4” door de RDM verkocht aan Halifax Industries Limited in Canada en – na aflevering daar door de sleepboot “Zwarte Zee” (IV) van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst – hernoemd in “Scotia Dock”. 
In 1999 werd het “Scotia Dock” vanuit Canada weer verkocht aan Gulf Marine Repair Corporation in Tampa, Florida, U.S.A. en daar als Dry Dock “Scotia” in bedrijf genomen. 
Anno 2009 (dus toen al 76 jaren oud!) was het dok daar in Florida nog steeds tot volle tevredenheid van GMR in bedrijf, zie ook de citaten en foto’s hieronder. Het dok werd onlangs zelfs nog weer deels gereviseerd. 

Citaten: 
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 43/44: 
… … Daarnaast was op de “Nieuwe Waterweg” een dok voor eigen beheer in aanbouw en werden er twee sleepboten gebouwd. Op zichzelf was dat wel weer een bewijs dat men geloofde in de toekomst. … … 
… … Op 7 juni 1933 werd het nieuwe dok door Prinses Juliana op de werf de “Nieuwe Waterweg” te water gelaten, een grootse gebeurtenis. Voor de R.D.M. was dit moment om allerlei redenen belangrijk. Men kwam in een tijd van malaise weer eens op een positieve wijze in het nieuws, èn met het nieuwe dok kon men schepen tot 15.000 ton dokken. Nog een bijzonderheid, het dok werd voorzien van snelwerkende wipkranen en daarmee was men in die tijd de eerste van de wereld. … …
 
– Kombuispraat, 24-02-2009, Harry G. Hogeboom: 
… … Het Prins Hendrik dok werd in de ’70-er of begin ’80-er jaren verkocht aan Halifax Scheepswerven, waarvan de RDM toen mede-aandeelhouder was. Het is hier naar toe gesleept door de “Zwarte Zee”, waarop toen Piet Sinke (bekend van zijn knipselkrant en de berging van die Russische onderzeeër) stuurman was. Toen ik hier voor het eerst in Halifax in 1990 – op wat inmiddels het Scotia dock heette – in de “controlekamer” kwam, viel ik bijna van verbazing achterover toen ik met krijt geschreven Nederlandse aantekeningen op het zwarte notitie-schoolbord zag. De rest werd me later wel duidelijk. 
Pak weg een jaar of 8-10 geleden werd het dock verkocht naar een werf ergens in Florida, waar het heden ten dage NOG steeds werkt, voor zover mij bekend. … …
 
– Some comments of the present owner in Tampa, made on 27-02-2009: 
… … The Scotia Dock is a very unique and very well build Dry-dock. I made the initial trip in Sept/99 up to Halifax to inspect the dock for purchase and spent 6 weeks there getting her ready for the tow to Tampa. There is not a tank or space on or in the dock that I have not been. I am most impressed in the craftsmanship of the work that it took to build the dock. They don’t make them like her any more. I was aware of the sinking of the dock during the war, so I knew there was some history that surrounded the dock. A local marine surveyor was born in the city the dock was built, he is also aware of the docks history. I have put the dock in a graving dock here in Tampa twice for inspection, repairs and hull cleaning and coating. I also had a capac installed in her to help her complexion. We just finished replacing the entire main deck with new 1/2″ plating. The old gal works hard for us. … … 

Artikelen: 
– Tewaterlating drijvend droogdok Prins Hendrik, Het Schip.
– Het 1000e schip in Dok IV, personeelsblad “De Wekker”, september 1951.
– Het 10.000-ste schip in dok, personeelsblad “De Wekker”, augustus 1953.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
– Kombuispraat Harry G. Hogeboom. 
Stadsarchief Rotterdam. 
– Gulf marine repair