Bouwnummer RDM-171, m.s. “Moordrecht”, (3), 1930, tanker.

Foto boven: De tanker m.s. “Moordrecht” (1930) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). 
Tonnage: 7493brt, 4398 nrt, 11040 dwt, 14660 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 134,22 m, B = 17,86 m, H = 10,67 m. 
Voortstuwing: RDM diesel (Harland & Wolff), B&W type, 8 cilinders, 2750 rpk, schroef 100 omw/min, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PMGJ, in 1934 PGBH. 
Enkelschroef motortankschip met 21 tanks en 1 stoomverhaallier achterop. 

Historie: 
De tewaterlating vond plaats op 17 september 1930, de technische proeftocht op 24 november 1930 en de officiële proeftocht en overdracht op op 29 november 1930. 
Op 20 juni 1940, onderweg van Port Arthur naar La Coruna, werd het schip getorpedeerd door de Duitse U-boot “U 48” en is ze gezonken op positie 43°34′ NB en 14°20′ WL. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 20-06-2008: 
… … At 17.30 hours on 20 Jun, 1940, the “Moordrecht” (Master I. Hutjes) was hit in the engine room by one torpedo from “U 48”, exploded and sank by the stern within two minutes. The master and 24 crew members were lost. The ship had been in convoy HX-49 until 18 June and was then ordered to proceed alone to her destination port. Four men eventually made it to a lifeboat and were picked up on 23 June by th e Greek steam merchant Orion, which landed them at Liverpool on 29 June. … … 

Artikelen: 
– Nieuwe opdrachten / In aanbouw / Proeftocht / Nieuwe schepen / Overdracht, Het Schip: 171-HS.pdf

Bronnen:
– Archief Piet Holswinder.
– Stadsarchief Rotterdam.
– Wrecksite