Bouwnummer RDM-170, m.s. “Moesi”, 1930, vrachtschip.

Foto boven: 5-4-1930. Het benzinetransportschip m.s. “Moesi” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam tijdens de proefvaart.

Scheepswerf: RDM/ NW. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 913 brt, 653 dwt, 1477 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 62,00 m, B = 10,40 m, H = 3,70 m. 
Voortstuwing: MAN enkelwerkende 4-takt dieselmotor, 8 cilinders, 500 apk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: Het schip is genoemd naar de 750 km lange rivier Moesi (Indonesisch: Sungai Musi) in de Indonesische provincie Zuid-Sumatra (Sumatra Selatan). 
De “Moesi”, een raised quarterdekschip met 2 ruimen en 4 lieren, werd gebouwd voor het vervoer van benzine en olie in blikken. 

Historie: 
Kiellegging op 07-09-1929, te water gelaten op 20-2-1930 en in maart 1930 in dienst van de K.P.M. gesteld. 
Van 1939 tot 1942: in dienst van de Koninklijke Marine voor transport van benzine. 
In 1942: in dienst van de Koninklijke Marine als munitie-transportschip. 
Op 28-02-1942 is het schip in de strijd tegen de Japanners, op 25 mijl Zuid-West van Banjoewangi, Bali Strait, ten onder gegaan. 

Artikelen: 
– Opdracht/ In aanbouw/ Proeftocht en overdracht /Nieuwe schepen, Het Schip.
– Tewaterlating van m.s. “Moesi”, personeelsblad “De Wekker”, augustus 1950.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Miramar ship index