Bouwnummer RDM-168, Hr. Ms. “K XV”, 1933, onderzeeboot.

Foto boven: 10-12-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. 
Tonnage: onder water 1045 brt, boven water 865 brt. 
Hoofdafmetingen: Loa = 73,64 m, B = 6,51 m, d = 3,93 m (vol beladen). 
Voortstuwing: 2x 8 cilinder M.A.N. dieselmotoren van 1600 pk, electromotoren 430 pk, snelheid 17 kn boven water en 9 kn onder water. 
Verdere gegevens: Bemanning 38 man (standaard). 
Torpedolanceerbuizen: 4x 53,3 cm boegbuizen, 2x 53,3 cm hekbuizen, 2x 53,5 cm dekbuizen en 14 torpedo’s. 
1x 8,8 cm kanon en 2x 40 mm (2×1) machinegeweren. 

Historie: 
Kiel gelegd op 31 mei 1930, te water gelaten op 10 december 1932, afgebouwd op 30 december 1933, einde in december 1950. 
Aangekomen op 12 april 1934 in Nederlands-Indië, werd het schip uiteindelijk eveneens ingedeeld bij Onderzeeboot Divisie III. Hierdoor viel het operatiegebied samen met dat van de Hr. Ms. “K XIV”. Op 13 december kreeg het schip problemen met een motor, door een kleine brand. Na reparaties kon ze haar operaties vervolgen. Op 6 januari werd ook de Hr. Ms. “K XV” toegevoegd aan de Onderzeeboot Divisie V. Bij een aanval op een Japans konvooi op 1 maart 1942, wist de onderzeeboot een Japans transportschip te beschadigen. De Hr. Ms. “K XV” werd hierna zelf het doelwit van de Japanse escorte, maar wist met lichte beschadigingen te ontkomen. Hierna vertrok het schip eveneens naar Colombo om de operaties van daaruit voort te zetten. 
Vanaf november 1942 tot en met oktober 1943 volgde een periode van reparaties, herinrichting en training, waarna het op 25 december 1943 wederom in Colombo arriveerde om te worden ingezet. Op 28 februari 1944, kwam het schip aan in Framantle om van daaruit haar oorlogshandelingen voort te zetten. Ook de Hr. Ms. “K XVI” werd ingezet om agenten af te zetten en te bevoorraden. 
Op 23 april 1946 werd het schip afgevoerd en opgelegd. Pas in december 1950 werd ze verkocht als schroot. 

Algemeen: 
De “K XIV”-klasse onderzeeërs bestond uit 5 schepen: Hr. Ms. “K XIV”, Hr. Ms. “K XV”, Hr. Ms. “K XVI”, Hr. Ms. “K XVII” en Hr. Ms. “K XVIII”. 
De schepen van de “K XIV”-klasse, waren, net als de Hr. Ms. “O 16”, van een geheel nieuw ontwerp. Ook bij deze klasse werd veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken, kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren. 
In deze klasse werden vijf schepen gebouwd. Het waren betrouwbare schepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog goede diensten hebben bewezen. De onderzeeboten met een “K” voor hun nummer waren bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië, aangezien de “K” stond voor Koloniën. 

Artikelen: 
– Koninklijke Marine, 100 jaar onderzeebotenOnderzeeboten100Jaar.pdf
– Tewaterlating, Het Schip: 168-HS.pdf
– Diepteproef Hr. Ms. Onderzeebooten “K XV” en “K XVII”, Schip en Werf: 168-S&W.pdf

Bronnen:
TracesOfWAR.nl
– Beeldbank.nimh.nl