Bouwnummer RDM-167, Hr. Ms. “K XIV”, 1933, onderzeeboot.

Foto boven: 11-7-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XIV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. 
Tonnage: onder water 1045 brt, boven water 865 brt. 
Hoofdafmetingen: Loa = 73,64 m, B = 6,51 m, d = 3,93 m (vol beladen). 
Voortstuwing: 2x 8 cilinder M.A.N. dieselmotoren van 1600 pk, electromotoren 430 pk, snelheid 17 kn boven water en 9 kn onder water. 
Verdere gegevens: Bemanning 38 man (standaard). 
Torpedolanceerbuizen: 4x 53,3 cm boegbuizen, 2x 53,3 cm hekbuizen, 2x 53,5 cm dekbuizen en 14 torpedo’s. 
1x 8,8 cm kanon en 2x 40 mm (2×1) machinegeweren. 

Historie: 
Kiel gelegd op 31 mei 1930, te water gelaten op 11 juli 1932, afgebouwd op 6 juli 1933, einde op 23 april 1946. 
De Hr. Ms. “K XIV” vertrekt op 7 februari 1934 naar Nederlands-Indië, waar het schip op 12 april arriveerde. Na het uitbreken van de oorlog in Nederland, kreeg het als operatiegebied de Zuid Chinese zee en het westelijk deel van de Java zee. Vanwege de oorlogsdreiging, werden de Hr. Ms. “K XIV”, Hr. Ms. “K XV” en de Hr. Ms. “K XVI” als Onderzeeboot Divisie III, vanaf november 1941, gestationeerd in Tarakan, Borneo. Op 8 december 1941 werd de Divisie er op uitgestuurd om de aanvaarroutes naar Tarakan te beschermen tegen een mogelijke invasie. Al die tijd werd gezocht naar vijandelijke schepen, maar werd iedere keer door de Hr. Ms. “K XIV” geen contact gemaakt met de vijand. Op 23 december 1941 volgde het eerste contact met een vijandelijk konvooi, waarop een aanval werd uitgevoerd. Er werden geen slachtoffers gemaakt. Uiteindelijk weet men laat in de avond een eerste Japans transportschip tot zinken te brengen, even later gevolgd door een tweede. 
Bij een reorganisatie binnen de onderzeeboot divisies, werden op 6 januari 1942 de Hr. Ms. “K XIV”, Hr. Ms. “K XV” en de Hr. Ms. “K XVII” ondergebracht in Onderzeeboot Divisie V. De weken die hierop volgen, werden diverse aanvallen uitgevoerd, zonder noemenswaardig resultaat. De Hr. Ms. “K XIV” werd vervolgens op 3 maart naar Colombo gedirigeerd, waar het op 13 maart arriveerde. Door de oorlogsacties is het schip nodig aan reparaties toe en vanaf november 1942 werd het schip pas weer ingezet, ditmaal voor de West Afrikaanse kust. 
Vanaf december 1942 tot december 1943 volgde een periode van verbouwingen, reparaties en training, achtereenvolgens in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Het oorlogsjaar 1944 bracht het schip weer in de Pacific. De rest van de oorlog werden operaties uitgevoerd vanuit Fremantle, Australië. Hierbij is de Hr. Ms. “K XIV” diverse malen ingezet om kleine eenheden geheime agenten af te zetten en te bevoorraden. 
Op 23 april 1946 werd het schip in Soerabaja uit dienst genomen en op 1 juni afgevoerd. 

Algemeen: 
De “K XIV”-klasse onderzeeërs bestond uit 5 schepen: Hr. Ms. “K XIV”, Hr. Ms. “K XV”, Hr. Ms. “K XVI”, Hr. Ms. “K XVII” en Hr. Ms. “K XVIII”. 
De schepen van de “K XIV”-klasse, waren, net als de Hr. Ms. “O 16”, van een geheel nieuw ontwerp. Ook bij deze klasse werd veel gebruik gemaakt van lastechnieken in plaats van de oude klinknagels. Vanwege deze nieuwe technieken, kon een grote afname in het gewicht worden verkregen, die weer ten goede kwam aan de snelheid en het bereik. Daarnaast werd een nieuwe motor toegepast, een 8 cilinder in plaats van de vertrouwde 6 cilinder motoren. 
In deze klasse werden vijf schepen gebouwd. Het waren betrouwbare schepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog goede diensten hebben bewezen. De onderzeeboten met een “K” voor hun nummer waren bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië, aangezien de “K” stond voor Koloniën. 

Artikelen: 
– Koninklijke Marine, 100 jaar onderzeebotenOnderzeeboten100Jaar.pdf
– In aanbouw / Oplevering, Het Schip: 167-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Go2war2
– 1902 – 1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.