Bouwnummer RDM-166, s.s. “Van Swoll” (2), 1930, vracht-passagiersschip.

Foto boven: 22-1-1930. Passagiers- en vrachtschip s.s. “van Swoll” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij tijdens de tewaterlating.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 2147 brt, 1235 nrt, 1355 dwt, 3512 twvp (1948: 2156 brt, 1256 nrt, 1355 dwt). 
Hoofdafmetingen: L = 91,61 m, B = 14.08 m, H = 5,20 m, d = 4,48 m. 
Voortstuwing: RDM dubbel compound stoommachine, systeem Lentz, 4 cilinders, 1800 ipk, 1530 apk, snelheid 11,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: TJLW, PKHQ (1933), PIEB (1948). 
Passagiers- en vrachtstoomschip, 4 ruimen, 8 stoomlieren en accommodatie voor 37 eerste klasse, 22 tweede klasse en 1238 dekpassagiers. 

Historie: 
De tewaterlating op 22 januari 1930, proefvaart en oplevering op 20 maart 1930. 
Het schip vertrok op 29 maart 1930 naar Nederlands Indie – aankomst op 10 mei 1930 in Batavia – en werd daar in dienst gesteld. 
Ze voer tot 1955 als s.s. “van Swoll” voor N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
Van 8 februari 1942 tot 2 oktober 1945 voer ze in charter voor het British Ministry of War Transport. Daarna kwam ze weer in dienst van de KPM. 
In januari 1948 ging ze over naar de Nederlandse vloot met Amsterdam als thuishaven. In 1955 werd ze verkocht. 
Van september 1955 tot 1964 voer ze als s.s. “San Miguel” voor Isabel Navigation Panamian S.A. (J. Manners & Co) te Panama. 
In 1964 kwam ze als s.s. “Sumba” in dienst van San Miguel Navigation Co. Ltd. in Panama. 
In 1964 werd ze verkocht voor sloop naar Hong Kong en arriveerde daar op 5 december 1964 aan de werf. 

Citaten: 
– members.home.nl/fri.nie/koopvaard03.htm: 
… … Op het s.s. “Van Swoll”, met ruimte voor 37 pasagiers 1e klas, 22 passagiers 2e klas en 1238 dekpassagiers, voeren we o.a. door de Molukken. Het was een oud schip. Wanneer ik me wilde wassen (mandiën) gebeurde dat in de mandi-kamer, een douche was er uiteraard niet. In die grote ruimte – van ongeveer drie bij drie meter – stond een bak met ongeveer 2 kubieke meter zoet water, natuurlijk niet verwarmd. Er bij was een oud blik met een steel er aan. Je gooide eerst wat water over je body, dan inzepen en weer met rijkelijk water de zaak wegspoelen. Dat was alles. 
Ik was intussen derde stuurman geworden en kon met de vierde stuurman niet goed overweg, waarom weet ik niet. Op zekere dag kregen we echt ruzie met elkaar en omdat je zulke dingen aan boord van een schip niet kon hebben, moest het uitgepraat worden. Maar daar was hij niet voor te vinden. De eerste stuurman had echter een goede oplossing. Hij was een sportsman en had twee paar bokshandschoenen bij zich, dus dat werd een bokspartij tussen ons. De hele bemanning kwam kijken en er werden ook nog weddenschappen afgesloten. Wij hadden allebei geen ervaring in de bokssport, dus werd er goed op elkaar getimmerd. Het eindresultaat was dat ik gewonnen had, maar wel met een flinke hoofdpijn mijn kooi ging opzoeken. 
Ik heb op de “Van Swoll” gevaren van 14 juni 1954 tot en met 14 mei 1955. 
Een gedeelte van deze tijd was het schip gecharterd door de regering van Indonesië, wij moesten alleen maar varen daar waar de overheid het schip wilde hebben. Met lading hadden we ook niets te doen dan alleen maar lossen en laden, al het militaire spul werd door een landmacht officier die vast bij ons aanboord was geregeld. Een tijd lang hebben toen een soort week dienst gehad van Den Pasar op Bali naar Ceram. Wij vervoerden toen troepen naar Ceram die daar toen in gevecht waren met de “opstandelingen”, er werd daar toen hevig gevochten en dat wisten de soldaten die wij aan boord hadden ook, er vielen veel doden, hun stemming was er dan ook naar. 
Ook maakten wij voor de regering een reis van Ceram naar Makassar. Omdat de lading nog niet was gearriveerd was er weinig te doen. Wat doen in zo’n geval. Natuurlijk een feestje bouwen, alle stuurlieden en machinisten deden er aan mee. De saté verkopers werden met hun hele handel aan boord gehaald en het bier vloeide rijkelijk. Zo erg, dat mij later gevraagd werd als ik vertelde dat ik op de “Van Swoll” gevaren had: “Was jij er ook bij in Makassar?”. Tegenwoordig heet Makassar: “Ujung Pandang”. … …
 

Artikelen: 
– In aanbouw/ Proeftocht/ Nieuwe schepen, Het Schip.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Stadsarchief Rotterdam.