Bouwnummer RDM-159, s.s. “Leto”, 1930, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Leto” (1930) van Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder) te Rotterdam.

Scheepswerf: RDM / NW. 
Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. 
Tonnage: 4712 brt, 8655 dwt, 12095 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 122,20 m, B = 16,90 m, H = 8,50 m. 
Voortstuwing: RDM triple expansie machine met een Bauer-Wach turbine, 3 cilinders, 2044 apk, snelheid 11 kn. 
Verdere gegevens: 
Vrachtstoomschip (open shelterdecher met bak), 4 ruimen, 10 stoomlaadlieren en 1 verhaallier. 

Historie: 
Te water gelaten op 12 november 1929, in dienst in januari 1930. 
Op 10 mei 1942 vertrok het met graan geladen schip uit Montreal om via Quebec en Halifax naar Engeland te varen. Op 12 mei om 8:28 uur werd de niet-geescorteerde “Leto” (kapitein E.H. van der Veen), op ongeveer 8 mijl ten Noorden van Cape de la Madeleine, getroffen door een torpedo van de Duitse onderzeeër “U 553” (Karl Thurmann). Deze raakte het machinekamergedeelte van het schip, vernielde daar de motor, doodde de HWTK en 10 bemanningsleden en veroorzaakte een snel zinken van het schip. Haar positie was 49°32′ NB en 65°19′ WL. Van de 53 opvarenden werden er in totaal 12 gedood, er waren 41 overlevenden. 
De overlevenden werden aan boord genomen door een schip dat onderweg was naar Quebec City. Die bracht hen in Pointe-au-Père aan land. Een citaat hierover: “De zoon van de vuurtorenwachter keek bij aankomst van de “Leto”-bemanning uit het raam van zijn slaapkamer. Hij – Gaétan Lavoie – nog een kind toen, zou deze gebeurtenis nooit vergeten.” 
In Quebec had het schip 4 maritieme officieren als passagiers aan boord genomen. Ze kwamen van de Nederlandse motortanker “Oscilla”, die op 16 maart 1942 door de Italiaanse onderzeeër Morosini (Fraternale) tot zinken gebracht was. Een van hen, de HWTK, werd gered vanaf een stuk drijfhout, maar hij stierf later door onderkoeling. 

Citaten: 
– www.kustvaartforum.com, 26-01-2010, M.C. Spruit: 
… … Op het s.s. “Leto” heeft hij (M.C. Spruit’s vader, J. Spruit) gevaren van 06-12-’31 tot 09-06-’37. Het eerste reisje op de “Leto” duurde van 06-12-’31 tot 20-11-’32 en dan zeuren ze nu als de “zeelui” van tegenwoordig langer dan 6 weken van huis zijn. … … 
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 12-05-2008: 
… … At 08.28 hours on 12 May 1942, the unescorted “Leto” (Master E.H. van der Veen) was hit by one torpedo from “U 553” about eight miles north of Cape de la Madeleine. The torpedo struck in the engine room, wrecking the engine, killing eleven men (including the first engineer) and causing the ship to sink in a short time. … … 
– www.wrecksite.eu, Bateson John, 11-07-2007: 
… … 1940 – Placed under the management of Turnbull Scott and Co. When the vessel was torpedoed, she was on passage from Montreal to Halifax, Nova Scotia, then on to the U.K. with a cargo of grain. “U 553” was under the command of Karl Thurmann. … … 
– www.uboat.net/allies/merchants/ships/1628.html: 
… … At 08:28 hours on 12 May 1942, the unescorted “Leto” (Master E.H. van der Veen) was hit by one torpedo from “U 553” about eight miles north of Cape de la Madeleine. The torpedo struck in the engine room, wrecking the engine, killing the first engineer and ten crewmen and causing the ship to sink in a short time. 
In Quebec, the ship had taken four maritime officers as passengers on board. They were from the Dutch motor tanker “Oscilla”, which had been sunk by the Italian submarine “Morosini” (Fraternale) on 16 March 1942. One of them, the first mate, was rescued from a piece of wood, but died later of hypothermia. … … 


Artikelen: 
– In aanbouw / Proefvaart / Nieuwe schepen, Het Schip: 159-HS.pdf

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam 
Uboat
– Wrecksite
–