Bouwnummer RDM-153, s.s. “Henri Jaspar”, 1929, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Henri Jaspar” (1929) van Lloyd Royal Belge S.A. te Antwerpen.

Scheepswerf: RDM / NW. 
Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen, België. 
Tonnage: 5285 ton, onder dek 3574 ton, 9250 dwt, 13840 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 134,11 m, B = 17,43 m, H = 8,99/11,73 m, d = 10,85 m. 
Voortstuwing: RDM quadruple expansie stoommachine, 4 cilinders, 3600 apk, snelheid 14 kn. 
Verdere gegevens: 
Vracht- en passagiersstoomschip, shelterdecker met bak en kampanje, 5 ruimen, 14 lieren, accommodatie voor 12 passagiers. 

Historie: 
Het schip werd op 4 mei 1929 te water gelaten. 
Van 1929 tot 1930 voer ze als s.s. “Henri Jaspar” voor Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen, België. 
Van 1930 tot 1955 voer ze als s.s. “Henri Jaspar” voor Compagnie Maritieme Belge (Lloyd Royal) S.A., Antwerpen, België. 
Gedurende WO II in geallieerde dienst. Op 28 juni 1940 geregistreerd door het Ministry of Shipping. 
Op 8 februari 1941 in de buurt van Sully Island op een mijn gevaren (kapitein: Lauwereins). Het zwaar beschadigde schip werd door de sleepboten “Blazer”, Reagarth” en “Bristolian” op het strand gezet om zinken te voorkomen. Op 23 februari 1941 werd ze geborgen en naar Cardiff gesleept. Op 17 april 1941 ging ze een Mount Stuart droogdok in voor reparatie en op 3 oktober 1941 kwam ze weer in dienst. In 1945 keerde ze weer terug naar haar eigenaar. 
Op 16 april 1953 werd ze verkocht. 
Van 1953 tot 1956 voer ze als s.s. “Trade Winds” voor Trade Winds Corporation, Monrovië, Liberië. 
Van 1956 tot 1960 voer ze als s.s. “Transcarib” voor Cia Nav. Continental S.A., Monrovië, Liberië. 
Op 10 mei 1960 arriveerde ze in Tokyo, om in dat jaar in Japan gesloopt te worden. 

Artikelen: 
– Verhalen van vroeger, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, maart 1968, blz. 6-7: PB-1968-03.pdf
– Tewaterlating / Proeftocht / Nieuwe schepen, Het Schip: 153-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Stadsarchief Rotterdam.