Bouwnummer RDM-148, s.s. “Themisto”, 1928, vrachtschip.
Foto boven: 26-9-1928. Het vrachtschip s.s. “Themisto” (1928) van Hudig & Veder uit Rotterdam tijdens een proefvaart.
Scheepswerf: RDM/ NW.
Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart”, Rotterdam (Hudig & Veder).
Tonnage: 4707 brt, 2824 nrt, 8700 dwt, 12095 twvp.
Hoofdafmetingen: Lll = 122,05 m, B = 16,88 m, H = 7,65 m, d = 4,60 m.
Voortstuwing: RDM dubbel compound Lenz kleppenmachine, 4 cilinders, 2200 ipk, 1890 apk, snelheid 10 kn.
Verdere gegevens: Roepletters PHZA.
Shelterdek vrachtstoomschip, 4 ruimen en 1 dieptank, 10 stoomlieren en 1 stoomverhaallier.
Historie:
Gebouwd als s.s. “Themisto”, een drie-eilandenschip met een lange midscheeps voor Maatschappij “Zeevaart”, Rotterdam. In 1928 opgeleverd.
In 1940, op grond van de Zeeschepenvorderingswet, onder beheer van de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in Londen gesteld en vercharterd aan aan het British Ministry of Shipping (later British Ministry of War Transport genoemd).
Op 1 juni 1942, op grond van het Zeeschepenbesluit, gevorderd door de Nederlandse regering in Londen; d.w.z. het bezit ging over naar de regering maar het eigendom bleef bij Maatschappij “Zeevaart” te Rotterdam.
In 1945 werd de charter voor het British Ministry of War Transport beëindigd.
Op 2 maart 1946 werd de vordering door de Nederlandse regering beëindigd en ging het schip terug naar de eigenaar.
In 1958 als s.s. “Spetsai Navigator” verkocht naar Costa Rica.
In 1962 als s.s. “Navigator” verkocht naar Panama.
In 1963 gesloopt te Split, Joegoslavië.
Citaten:
– www.kustvaartforum.com, 26-01-2010, M.C. Spruit:
… … Dit is, denk ik, ook wel interessant voor de liefhebber.
Mijn vader heeft voor WO-II ook gevaren, en wel bij Maatschappij “Zeevaart” te Rotterdam. Dankzij mijn oudste broer Piet ben ik in het bezit gekomen van een paar foto’s van de schepen waar hij op heeft gevaren. Ook ben ik in het bezit van zijn originele Monsterboekje, dat destijds Zakboekje werd genoemd, tenminste als ik de omslag moet geloven. Het boekje is ooit afgegeven op 20 februari 1929, zoals bekend werden ze vroeger bij de reis aangemonsterd. Mijn ouwe heeft van 21-02-’29 tot 27-08-’31 op het s.s. “Themisto” gevaren als tremmer/stoker en als matroos en bootsman.
Na de “Themisto” heeft hij nog gevaren op het s.s. “Trito”, s.s. “Leto” en s.s. “Arundo”. Op het s.s. “Leto” heeft hij gevaren van 06-12-’31 tot 09-06-’37.
Het eerste reisje op de “Leto” duurde van 06-12-’31 tot 20-11-’32 en dan zeuren ze nu als de “zeelui” van tegenwoordig langer dan 6 weken van huis zijn.
Op de “Arundo” heeft hij van 27-06-’37 tot 17-12-’38 gevaren. De “Arundo” werd daarna opgelegd. … …
– www.kombuispraat.com, 05-05-2010, Riemsdijk van Eldik:
… … Mijn moeder, Annie Boll, dochter van kapitein Willem Boll, heeft altijd met veel plezier verteld over haar vader en de reizen die zij met hem heeft gemaakt en hoe zij door de bemanning is verwend. Zij is helaas vorig jaar overleden (90 jaar oud).
Ik weet dat mijn grootvader in ieder geval voer op de schepen “Trito” en “Themisto” van de rederij Hudig en Veder. De “Trito” is in de 1e WO getorpedeerd en de “Themisto” is in de 2e WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader). … …
– www.kombuispraat.com, 05-05-2010, Theo Horsten:
… … Dat (laatste hierboven) is niet juist!
De “Trito” was een stoomschip van 1057 brt dat in 1921 bij Boele in Slikkerveer was gebouwd. Die is dus niet in de Eerste Wereldoorlog getorpedeerd.
De “Themisto” – 4707 brt, in 1928 gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij – heeft gedurende de hele Tweede Wereldoorlog gelukkig gevaren. Het enige wat Bezemer over de belevenissen van het schip te melden heeft, is het feit dat een van de opvarenden in Amerika wegens desertie werd geïnterneerd. De “Themisto” werd in 1963 in Split, Joegoslavië, gesloopt. … …
… … Van die verhalen van de oude “Themisto” herinner ik me er maar eentje, maar er waren er meer. Het was een soort “Glencannon”-boot, zo’n ouwe bak waar iedereen op schold, maar in feite alleen maar goede herinneringen aan had, dat weet ik wel. Hudig & Veder was een verdraaid leuke maatschappij. Allemaal mensen zonder kapsones, die indruk heeft hij bij mij altijd achtergelaten. … …
– www.kombuispraat.com, 25-04-2014, Theo Horsten:
… … Toen ik in 1955 op de “Leto” en de “Callisto” voer, werd er altijd met een zekere vertedering over de “Themisto” gesproken. Zo van: “Ach, die ouwe “Themisto” …”
Daar werd ook het historische verhaal verteld van de vierde machinist die ’s morgens bij het ontbijt samen aan één tafeltje zat met de hoofdmachinist. Dat was omdat ze wat slingerden, niet zo dat de slingerlatten op de tafels moesten. Een beetje vochtig tafellaken was voldoende, maar het was toch makkelijker om één tafel voor die twee te dekken. Ze zaten net aan de gebakken eieren met spek toen de “Themisto” een onverwachte haal maakte en de Hwtk met stoel en al achterover ging. Hij greep zich aan het tafellaken vast en sleurde alles in zijn val mee. De vierde machinist tilde echter snel zijn bordje op, zette dat weer op de nu kale tafel neer en at rustig verder, terwijl de hoofdmachinist tussen de spiegeleieren en het gebakken spek en de jam en de koffie lag en de bediende toesnelde om hem te helpen.
Kijk, zoiets zie ik dan echt vóór me. … …
– www.kombuispraat.com, 01-05-2014, Jan Goedhart:
… … Een ome van mij, Kees de Gast, kwam thuis met de “Themisto” na de oorlog. Dat schip kwam er niet zo goed van af in die boeken van Bezemer. Veel problemen met de bemanning. Een zootje ongeregeld. Kan ik mij wel iets bij voorstellen in oorlogstijd. … …
Artikelen:
– Nieuwe schepen, Het Schip.
– Mijn eerste reis op s.s. “Themisto” van de Mij. Zeevaart N.V., door Ruurd Wolterbeek.
Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam
– Kustvaartforum
– Scheveningen-Centrum