Bouwnummer RDM-146, m.s. “Dockyard XIII”, 1928, motorboot.

Foto boven: September 2022. Goeiemorgen Rob. Hierbij een aardige foto van de Dockyard XIII op de stadswerf Koningspoort in de Oude Haven. Er zijn een paar reparaties uitgevoerd aan de scheepshuid en er is opnieuw geconserveerd. Nu ligt de Dockyard weer langszij aan mijn boot  in de Watertorenhaven. In oktober gaat de Dockyard weer even terug naar de werksteiger in de Oude Haven bij het Witte Huis. Groet, Eric

Scheepswerf: RDM / NW. 
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 10 brt. 
Hoofdafmetingen: L = 16,50 m, B = 4,00 m, H = 1,60 m. 
Voortstuwing: 40 pk diesel / gehermotoriseerd in 1962: ± 140 pk Kromhout diesel, 6 cilinders, no. 16991. 
Verdere gegevens: 

Historie: 
Het schip werd in eerste instantie niet uitgerust met een schroef, maar met een soort van nieuwerwetse pollepels voor de voortstuwing. Deze voldeden niet en werden daarna weer vervangen door een conventionele schroef, zie het artikel “Vroeger was het ook niet alles” hieronder. 
Het schip was in 2011 eigendom van A. van Denderen uit Zelzate, België. Foto’s 6 t/m 9 hieronder, gemaakt door Pleun Huijgen uit Spijkenisse, laten het schip in haar staat in 2011 zien. 
Mij werd begin 2012 bericht dat R.F.M. (Roland) Bruyndoncx uit Sluiskil tracht de motortender “Dockyard XIII” van de sloop te redden. 
Medio 2012 werd de motortender op het Internet te koop aangeboden door de huidige Nederlandse eigenaar voor € 24.500, zie: www.doevemakelaar.nl. De volgende opmerking stond daar bij de advertentie: “Motortender “Dockyard XIII”. Voormalig personeelsvervoer vaartuig van de RDM te Rotterdam, die enigszins heringericht is voor recreatief gebruik. De boot heeft enig achterstallig onderhoud, maar is zeker de moeite waard.“. Nu maar hopen dat er een enthousiaste koper komt, zodat het nu 84 jaar oude schip behouden blijft. 
Deze “Dockyard XIII” is (samen met de “Dockyard IV” (2)) het oudste – nog bestaande – door de RDM gebouwde schip. 

Citaten: 
– E-mail, Pleun Huijgen, 01-12-2010: 
… … Ik ben (rond 1970) begonnen op de “Dockyard XIII”, het veerbootje. Ik viel ook in op andere boten. 
In de “Dockyard XIII” stond een 6 cilinder Kromhout motor van ongeveer 140 pk. Dat ding rookte nogal veel, voluit varend. … …
 
– Een e-mail reactie: 
… … Als schooljongen mocht ik in de vakanties met mijn vader mee en ik heb op dit schip leren sturen en touwtjes vastmaken. Ik ben “de XIII” (zoals wij hem thuis noemden) nog wel eens tegengekomen na de sluiting van de RDM, in Friesland tijdens het zeilen. Het maakte nog steeds zijn karakteristieke domp- en stampbewegingen (een beetje zoals een zwemmer met de vlinderslag). … … 
– E-mail, Doeve Yacht & Shipbrokers, 06-06-2012: 
… … (Hoofdafmetingen volgens Doeve: L x B x d = 19,18 x 3,78 x 1,40 m.) 
U vraagt om een kopie meetbrief. Helaas hebben wij die niet en de verkoper ook niet. Over de naam van het schip 
(“Dockyard XIII”) bestaat bij de verkoper en ook bij de heer Bruyndoncx (ook benoemd in uw verhaal) geen twijfel. 
Met vriendelijke groet, Jitse Doeve. … …
 
– E-mail, Commentaar van een Dockyard-deskundige, 04-06-2012: 
… … Wat wel blijkt is dat waarschijnlijk Dockyard XIII en XIV verwisseld zijn. Zoals je ziet wordt de XIII hier (in de verkoop-advertentie van 2012) met 19 m lengte over alles aangegeven, zo’n 17 m loodlijnen, en die wordt bij de opgave van Sleep- en Duwvaart toegekend aan de XIV. … … 
Ik weet het niet …, de door S&D genoemde eigenaren van de “XIII”, zijn echter in werkelijkheid die van de “IV”. Ook heb ik bij deze website ervaren, dat er vele soorten van duimstokken in omloop moeten zijn. 

Citaat: 2021. Inmiddels is de Dockyard XIII weer in Rotterdam. Eric van Emden heeft flink in het scheepje geïnvesteerd om het tussen zijn B&B bezigheden op verschillende schepen te laten varen in de Rotterdamse haven.

Artikelen: 
– Vroeger was het ook niet alles, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, augustus 1968, blz. 11: PB-1968-08.pdf
– De sleepboten, tenders en bokken van de RDM, door J. Toussaint, Sleep & Duwvaart, no. 111, 2002: DIV-2002B.pdf

Bronnen:
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. / Teun van der Zee. 
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
– Tugspotters, waarin twee keer een “Dockyard IV” (2) beschreven wordt. 
– Rogier Hettich, eigenaar van de “Dockyard III”
Sleep & Duwvaart.
– Pleun Huijgen, Spijkenisse. (Heeft vroeger op de “Dockyard V” gevaren)