Bouwnummer RDM-145, m.s. “Dockyard XI” (3), 1928, motorboot.
Foto boven: De door de leerjongens in 1927/1928 bij de NW gebouwde motorboot m.s. “Dockyard XI” (3).
Scheepswerf: RDM / NW.
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam.
Tonnage: 8,53 brt.
Hoofdafmetingen: Loa = 16,28 m, Lpp = 15,10 m, B = 3,87 m, H = 1,60 m.
Voortstuwing: 1e motor 44 pk ruwe olie motor / 2e motor 70 pk Kromhout, snelheid 8 kn.
Verdere gegevens: Meetbrief 6653, d.d. 23-03-1928.
Historie:
Kiel gelegd op 01-11-1927, te water gelaten op 20-02-1928 en proefvaart op 26-03-1928.
Op 23-03-1928 als”Dockyard XI” (3) opgeleverd aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V.
Volgens A. Rijnsburger – in zijn artikel hieronder – was deze motorboot “een minder goed geslaagd produkt van de door hem gelaakte leerschool”. Toch heeft het schip nog 23 jaar dienst gedaan bij de RDM.
Op 20-06-1951 verkocht en hernoemd in m.s. “IJsvogel”.
Artikelen:
– Vroeger was het ook niet alles, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, augustus 1968, blz. 11: PB-1968-08.pdf.
Bronnen:
– 1902 – 1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM, 23 januari 1952.
– Gerrit van den Tol, Thailand / Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Arie Aalbers, Alblasserdam.
– Sleep & Duwvaart
29-9-1929. Tuindorp Heijplaat, na Consecratie van de nieuwe Sint Bonifaciuskerk vertrekt Mgr. J. Aengenent met zijn gevolg met de Dockyard XI. De door de leerjongens in 1927/1928 bij de NW gebouwde motorboot m.s. “Dockyard XI” (3). Een vrijwel gelijke foto als de Foto links van m.s. “Dockyard XI” met poserende mannen op het dek. m.s. “Dockyard XI”. Deel van een oude bouwlijst van de Tekenkamer Scheepsbouw, waarin de “Dockyard XI” als bouwnummer 145. Algemeen Plan van m.s. “Dockyard XI”, identiek aan de “XIV” (1) ofwel #147 en de “XIV” (2) zonder #.