Bouwnummer RDM-144, m.s. “Poelau Roebiah”, 1928, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht- en passagiersschip m.s. “Poelau Roebiah” (1928) van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam. 
Tonnage: 10794 dwt, 18140 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 157,58 m, Lll = 149,35 m, B = 18,59 m, H = 11,20 m, d = 8,79 m. 
Voortstuwing: 8 cilinder enkel-werkende Sulzer 2-takt motor, 7040 pk, 100 omw/min, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Thuishaven: Batavia. 
Enkelschroefs vracht- en passagiersmotorschip bestemd voor de dienst Amsterdam – Nederlandsch Oost-Indië, 5 ruimen en 1 dieptank, 11 electrische lieren en 6 electrische kranen. 
Het ontwerp was van ir. H.N. Prins, een bekende scheepsontwerper (SMN). Hij was ook de geestelijke vader van het motorschip “Oranje”, nog op veel zeeschilderijen te zien. 

Historie: 
De kiellegging was begin oktober 1927 en haar eerste reis werd begin december 1928 aangevangen. 
Het m.s. “Poelau Roebiah” werd op 7 juli 1943 in de Caraibische Zee zuidelijk van Cuba getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “U 759” en is daarna gezonken. Er waren 31 passagiers, 24 bewapende militairen en 68 bemanningsleden aan boord. Twee van de opvarenden kwamen om het leven. 

Citaten: 
– swtkapeldoorn.kiesreis.nl: 
… … De “Poela Laut” was een ‘gelukkig’ schip tijdens de 2e wereldoorlog. Zij had 3 zusterschepen, maar zij was de enige die de 2e wereldoorlog overleefd heeft. 
Haar zusterschepen waren: 
– m.s. “Poelau Tello”, in 1942 door de Japanse luchtmacht gebombardeerd in de haven van Padang en uitgebrand. 
– m.s. “Poelau Bras”, in 1942 op 180 zeemijlen uit de Zuidkust van Java door vliegtuigen van het Japanse vliegdekschip “Hiryu” gebombardeerd en gezonken. Hierbij kwamen 144 opvarenden om. 
– m.s. “Poelau Roebiah”, in 1943 in de Caraibische Zee zuidelijk van Cuba getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “U 759” en daarna gezonken. Hierbij kwamen 2 opvarenden om. … …
 
– www.derbysulzers.com: 
… … In 1942, the “Poelau Roebiah” was part of Convoy HX-187 departing Halifax on April 26th 1942 and arriving Liverpool on May 8th 1942, though the ship may not have travelled with the convoy all the way. 
The “Poelau Roebiah” sailed from the United Kingdom on June 1st 1942 as part of convoy WS-19P. Freetown was reached June 15th 1942 and departed on June 19th 1942. Cape Town was reached on July 1st 1942 and Durban on July 4th 1942. The convoy was split with the “Poelau Roebiah” being part of Convoy WS-19P (and later WS-19PA) which contained the slower vessels. Suez was reached on July 23rd 1942. 
On June 7th 1943, “U 759” set sail from Lorient for patrol in the Atlantic. Almost a month later on July 5th, the U-boat found Convoy GTMO-134 and sank one ship. Two days later “U 759” found Convoy TAG-70 which included the “Poelau Roebiah” with a cargo of 8,100 tons of manganese ore and 100 tons of copper concentrate from Bombay to Cristobal, Guantanamo Bay and Baltimore. Also on board were 31 passengers, 24 armed guards and 68 crew members. The ship was torpedoed and sunk south of Jamaica at position 17°56′ N and 75°57′ W. Two crew were killed, everyone else successfully took to the lifeboats, who were later picked up by a US Coast Guard cutter and several escort vessels. 
A week after the “Poelau Roebiah” was sunk, “U 759” was lost on July 15th 1943. … …
 

Artikelen: 
– Enkelschroef Vracht- en Passagiersmotorschip “Poelau Roebiah” / Nieuwe schepen, Het Schip: 144-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Stadsarchief Rotterdam 
– Derbysulzers
– Kombuispraat