Bouwnummer RDM-143, m.s. “Président Francqui”, 1928, tanker.

Foto boven: 17-1-1928. De Tewaterlating van de tanker m.s. “Président Francqui” (RDM-143).

Scheepswerf: RDM/ NW. 
Opdrachtgever: Compagnie Financiere Belge de Petrolea (Petrofina) S.A., Antwerpen. 
Tonnage: 4919 tons, 4557 brt, 6885 dwt, 10040 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 112,50 m, B = 16,20 m, H = 8,50 m. 
Voortstuwing: 1850 apk, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Thuishaven: Gent. 

Historie: 
m.s. “Président Francqui” was een Belgische motortankschip van 4.919 ton (4.557 brt, 6.885 dwt) van de Belgische rederij Purfina. Ze werd in 1928 afgebouwd op de scheepswerf Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg in Schiedam voor de Belgische rederij Purfina. Ze werd te water gelaten op 17 januari 1928 en in maart 1928 in dienst gesteld. De “Président Francqui” was 117,80 meter lang en 16,16 meter breed. Ze had een dieselmotor van 1.850 pk. De eigenaar was Compagnie Financière Belge des Petroles (Petrofina) N.V., Antwerpen met Gent als thuishaven. 
Ze vertrok met 57 bemanningsleden, samen met konvooi ONS-154, vanuit Belfast, Noord-Ierland naar New York, maar de Belgische tanker die met ballast was geladen, kwam nimmer aan. 
Tussen 23:53 uur en 23:56 uur op 28 december 1942 lanceerde de “U 225”, onder bevel van Wolfgang Leimkühler, vier torpedo’s naar het konvooi ONS-154, ten noorden van de Azoren, in positie 43°23’ NB en 27°14’ WL. Één torpedo beschadigde de “Président Francqui” en twee sloegen in het schip van de konvooicommodore de “Empire Shackleton”. De vierde torpedo die na 2 minuten en 15 sec. werd gelanceerd ontplofte en Leimkühler dacht dat hij een ander schip van zeer dichtbij had geraakt, maar dit kon niet door geallieerde bronnen worden bevestigd. 
Tussen 07:24 uur en 07:28 uur op 29 december, vuurde de “U 336”, onder commando van Hans Hunger, drie torpedo’s af naar de nu achterblijvende “Président Francqui”, met kapitein G. Bayot als gezagvoerder, maar dit waren grote missers. Doch, zij werd echter door één torpedo van de “U 225” om 08:13 uur getroffen. Na twee verdere torpedomissers omstreeks 09:16 uur en 10:10 uur, werd de Belgische tanker tot zinken geschoten door nog een fatale torpedotreffer van de “U 336” om 10.25 uur in positie 43°23’ NB en 27°14’ WL. 
Van de 57 bemanningsleden, waaronder 44 Belgen en acht artilleristen, gingen 5 mensen hierbij verloren en twee werden aan boord gewond. De bemanning konden in hun sloepen ontsnappen, maar kapitein G. Bayot werd gevangen genomen door de “U 225” en brachten hem naar Brest, Frankrijk, op 8 januari 1943. 
De “Président Francqui” werd genoemd naar Emile Francqui (1862 – 1935). Hij was militair in 1885 in Kongo-Vrijstaat, ondernemer, bankier en concurrent en vriend van de Amerikaanse president Herbert Hoover. 
Citaat: 
– Wrecksite, Claes Johnny, 05-10-2007: 
… … Complement: 57 (5 dead and 52 survivors). Convoy: ONS-154 (straggler). Route: Belfast – New York. Cargo: Ballast History: Notes on loss: Between 23.53 and 23.56 hours on 28 Dec, 1942, “U 225” (Leimkühler) fired four single torpedoes at the convoy ONS-154 north of the Azores in 43°23’N 27°14’W (grid BD 9869). One torpedo damaged the “President Francqui” and two struck the ship of the convoy commodore, the “Empire Shackleton”. 
The fourth torpedo detonated after 2 minutes 15 seconds and Leimkühler thought that he had hit another ship, but this can not be confirmed by Allied sources. Between 07.24 and 07.28 hours on 29 December, “U 336” fired three torpedoes at the now straggling “President Francqui” (Master G. Bayot) that were duds, but she was stopped by one torpedo from “U 225” at 08.13 hours in grid CE 2332. After two further duds at 09.16 and 10.10 hours, the tanker was sunk by a coup de grâce from “U 336” at 10.25 hours. Five men were lost and two wounded of the 49 crew members (42 Belgians) and eight gunners on board. The master was taken prisoner by “U 225” and landed in Brest on 8 Jan, 1943. … …

Citaat: In 1938 was er weer een bezoek voor reparatie aan onze werf.

Artikelen: 
– Het Schip: 143-HS.pdf

Bronnen:
– Uboat
– WikipediA
– Het Schip: Piet de Heer, TU Delft. 
– Wrecksite