Bouwnummer RDM-139, s.s. “Patras”, 1927, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Patras” (1927) van de KPM.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 2065 brt, 1398 dwt, 3512 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 91,51 m, B = 14,09 m, H = 5,20 m, d = 2,75 m. 
Voortstuwing: RDM dubbel compound kleppen machine, 4 cilinders, 1700 ipk, 1620 apk, snelheid 12 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters TFJG. 
Passagiers- en vrachtschip: 24 1e klasse, 16 2e klasse en 1232 dek passagiers, 3 ruimen en 8 lieren. 

Historie: 
Kiel legging op 29-04-1926, te water lating op 18-11-1926, proefvaart op 11-01-1927 en oplevering op 14-01-1927. 
Van 25-01-1942 tot 07-03-1946 gevaren voor BMWT en de Nederlandse Regering. 
In 1947 naar de thuishaven Amsterdam. 
In mei 1956 verkocht voor de sloop in Hongkong. Op 31-05-1956 vertrokken voor haar laatste reis vanuit Palembang naar Hongkong. Op 12-06-1956 aankomst voor de sloop bij Shung Fung Ironworks Ltd., Hongkong. 

Citaten: 
– www.kombuispraat.com, 23-07-2005, Jan Dikker: 
… … Op mijn tweede schip, het s.s. “Patras”, bouwjaar 1927, was een nis aan de kant van de midscheeps in de gang van de jongens van de vetloods. In die nis een minuscuul tafeltje en twee tweepersoons bankjes. In het schot aan de kopkant van het nisje was een onschuldig deurtje. Wat er achter zat was echter wel heel belangrijk. 
De beruchte groene of rode flessen of flesjes met schuimend vocht, in een redelijk grote koelkast. 
Niemand anders dan de fietsenmakers haalde het in zijn hoofd om daar te gaan zitten …. En dus nooit problemen met de voorraad. Trouwens op de KPM-ers was daar nooit een probleem mee; daar was een speciale djongos voor. … …
 
– www.kombuispraat.com, 21-04-2010, Akwanaut: 
… … Het s.s. “Patras”, toebehorende aan de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, werd op 10 Januari 1942 na vertrek van Soerabaja door een vijandelijke duikboot met granaatvuur beschoten. Toen een Nederlandse bommenwerper te hulp kwam, verdween de duikboot. In de avond van dezelfde dag werd de “Patras” opnieuw beschoten. Ook van de “Patras” werd het vuur geopend. Het schip bereikte veilig Banjoewangi. Er vielen geen mensenlevens te betreuren. … … 

Artikelen: 
– Proeftocht / Nieuwe schepen, Het Schip: 139-HS.pdf.

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam. 
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Scheepsrampen in oorlogstijd, Stegro, KPM-CD.