Bouwnummer RDM-138, s.s. “Simon Bolivar”, 1927, vracht-passagiersschip.

Fotoboven: Het s.s. “Simon Bolivar”.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 7906 brt, 4760 nrt, 8805 dwt, 14105 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 133,65 m, B = 18,03 m, H = 12,00 m, d = 8,46 m. 
Voortstuwing: RDM quadruple expansie machine, 4 cilinders, 4800 ipk, 4320 apk, snelheid 14,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PSDN, 1933: PHMS. 
Accomodatie voor 152 eerste-, 54 tweede- en 32 derde klasse passagiers, 137 bemanningsleden. Het schip werd in een recordtijd van 13 maanden gebouwd. 

Historie:
Voor de nieuwe “Simon Bolivar” werd op 25 februari 1926 de eerste kielplaat gelegd. Op 25 december 1926 werd het casco te water gelaten, enkele weken voor het jubileum ter gelegenheid van 25-jarig bestaan van de RDM. Het was het eerste grote passagiersschip dat de RDM bouwde. 
Op 1 maart 1927 hield het nieuwe vlaggeschip van de KNSM. de technische en vier dagen later de officiële proeftocht, waarbij het aan de opdrachtgever werd opgeleverd. Aan boord van de 8309 brt grote schip was accommodatie voor 238 passagiers in drie klassen: 152 in de eerste, 54 in de tweede en 32 in de derde klasse. De bemanning telde 137 koppen. 
De voorstuwing geschiedde door een quadruple expansiemachine – die door de RDM was vervaardigd – met een vermogen van 5000 ipk, voldoende voor een dienstvaart van 14,5 knopen, zie Foto 1 hieronder. 
Op 27 maart 1927 ving het schip haar eerste reis aan van Amsterdam naar de West. 
Op 18 november 1939 is het schip met 265 passagiers op weg van Amsterdam naar Curaçao, 1 mijl zuid van vuurschip Sunk, in positie 51°48′ NB en 01°37′ OL, op twee mijnen gelopen. Deze waren in de nacht van 17 op 18 november 1939, door de Duitse jagers “Berndt von Arnim”, “Wilhelm Heidkamp” en “Hermann Kuhne”, gelegd. Het schip ging samen met 43 bemanningsleden en 59 passagiers verloren. Een andere bron (Stegro) noemt echter het verlies van 80 bemanningsleden. 

Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 37 & 39: 
… … Al zeer lang koesterde de directie het verlangen om de bouw van een passagiersschip in opdracht te verkrijgen. December 1925 was het zover. De Koninklijke Westindische Maildienst gaf opdracht tot het bouwen van een passagiersschip de “Simon Bolivar”. 
Waarom is zo’n opdracht nu zo belangrijk? Alles wat de scheepsbouw leuk maakt vind je terug in een passagiersschip. De sierlijke lijn, de luxueuze betimmeringen en niet te vergeten de snelheid waarmee het schip door het water klieft. Voor de R.D.M. was het een vuurproef. Met het welslagen van deze opdracht mocht men verwachten beter in de markt voor het bouwen van passagiersschepen te komen. Mede dank zij de “Simon Bolivar” werd 1926 een topjaar. In februari werd het schip aan zijn eigenaar opgeleverd. … … 
… … We komen nog even terug op de “Simon Bolivar”. Het schip was niet echt een lang leven gegund. Het liep in de nacht van 17 op 18 november 1939 varend op de Noordzee op twee mijnen en zonk nagenoeg onmiddelijk. Daarmee was het schip, nog voor het uitbreken van de oorlog het eerste slachtoffer van de Duitse Marine. … …

– www.wrecksite.eu, Eekelers Dirk, 25-01-2006: 
… … The Simon Bolivar, 8.000 tons, was built in 1927 for the Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij (KNSM). She was on her way from Amsterdam to England, when on 18th November 1939, she was sunk by two explosions. The ship sunk very fast, one mile South of lightschip Sunk, near to Harwich. The route that the ship was following was known as free of mines. 
102 of the 397 people on board died. There were 34 children aboard. … …

– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 18-11-2009: 
… … S/S SIMON BOLIVAR. 
Owned by the Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij and built in 1927 by the Rotterdamsche Droogdok Maatschappij; 8,309 tons; 419.9×59.1×27.7 ft. ; 856 n.h.p.; 14 knots; quadruple expansion engine. 
On November 18th, 1939, the Dutch liner “Simon Bolivar” (Capt. H. Voorspuiy), was on a voyage from Holland to Paramaribo, when she struck a mine, off Harwich. The liner carried 400 passengers and crew. The explosion was very violent and many people on the deck were killed, Capt. Voorspuiy was mortally wounded and died. The “Simon Bolivar”´s masts were blown down and she began to settle by the stern. The ship´s radio was damaged by the explosion and the S.O.S. could not be sent out. 
Nevertheless, other vessels were quickly on the spot. About 15 minutes after the first explosion, there was a second explosion that badly damaged some of the remaining lifeboats. According to the ship´s officers, the vessel had struck two mines, one on each side of the ship. S/S “Simon Bolivar” finally sank with the loss of 84 lives. … …

Artikelen:
– Proeftocht en oplevering, Het Schip: 138-HS.pdf

Bronnen:
– Stadsarchief Rotterdam 
– Kombuispraat: Tina/ Stegro. 
– Wrecksite