Bouwnummer RDM-137, “Koningin Wilhelmina Dok”, 1926, drijvend droogdok.
Foto boven: 21-4-1926. Het drijvend droogdok “Koningin Wilhelmina Dok” (RDM-137) bij de tewaterlating.
Scheepswerf: RDM/ NW.
Opdrachtgever: Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad/ Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen.
Tonnage: 3000 dwt, 4760 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 100,70 m, B = 23,50 m, H = 9,30 m.
Voortstuwing: Geen.
Verdere gegevens:
Historie:
Op 21 april 1926 werd een 3000 tons droogdok voor de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij te water gelaten bij de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” in Schiedam.
Na de afbouw werd het dok door sleepboten van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij naar Willemstad in Curaçao gesleept. Medio september 1926 werd het daar in gebruik gesteld.
Eind 1949 werd het dok verkocht aan N.V. Combinatie Pletterij Nederhorst en versleept naar de marinebasis Parera op Curaçao.
Citaten:
– www.curacaomaritime.com/ history.htm:
… … In 1926, the first dock was built in Willemstad, the floating dry dock “Koningin Wilhelmina”. It was soon apparent that this was too small. In 1929, capacity was doubled with the arrival of the “Juliana Floating Dock”. In 1941, the “Beatrix Dry Dock” was excavated. It was needed to cope with the wartime demand for dock facilities. In the 1970’s, the Curaçaose Dok Maatschappij (CDM) expanded its capacity hugely by building “Antillia Dock”, a facility capable of handling large ships of up to 130,000 ton. … …
Bronnen:
– Het scheepvaartmuseum
– Curacaomaritime
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Stadsarchief Rotterdam