Bouwnummer RDM-134, s.s. “Martica”, 1925, tanker.

Foto boven: 4-7-1924. De tanker s.s. “Martica”, met genodigden net voor de tewaterlating.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad/ Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen. 
Tonnage: 2697 brt, 1471 nrt, 2318 dwt, 3995 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 92,96 m, B = 15,34 m, H = 6,09 m, d = 4,60/3,50 m. 
Voortstuwing: 2 RDM triple expansie machines, 3 cilinders, 1500 ipk, 1350 apk, snelheid 9,5 a 10,0 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PJAB. 

Noot: Gebouwd bij de RDM. In de bouwlijst in de archieven van de RDM in het Gemeentearchief van Rotterdam heeft dit schip bouwnummer 102. Kennelijk is er rond 1925 wat “gerommeld” met de NW/ RDM bouwnummers. 

Historie: 
Een “lake”-tanker om olie te laden op het Meer van Maracaibo. Kiellegging op 19-01-1925, tewaterlating op 04-07-1924 door mevr. Dijxhoorn-Lehmann, proefvaart en oplevering op 15-07-1925. In oktober 1925 in dienst gesteld. 
Van 1925 tot 1952 als s.s. “Martica” gevaren voor de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, N.A. Het schip heeft gedurende WO-II in geallieerde dienst gevaren en ging in 1945 weer terug naar de eigenaar. 
Op 21-04-1954 verkocht voor de sloop aan Heyghen Freres in Gent. Op 10-08-1954 aankomst in Gent voor de sloop. 

Artikelen: 
– Tewaterlating / Nieuwe schepen / Proeftocht, Het Schip: 134-HS.pdf

Bronnen:
– Archief Piet Holswinder. 
– Cnooks
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.