Bouwnummer RDM-133, s.s. “Colytto”, 1926, vrachtschip.
Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Colytto”, in 1926 gebouwd voor de Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder).
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam.
Tonnage: 4408 brt, 7500 dwt, 10240 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 113,20 m, B = 15,70 m, H = 8,20 m, d = 4,75 m.
Voortstuwing: RDM triple expansie stoommachine, 3 cilinders, 1900 ipk, 1710 apk, snelheid 10,5 kn.
Verdere gegevens: Roepletters NKQC. IMO nummer 55460.
Noot: Gebouwd bij de RDM. In de bouwlijst in de archieven van de RDM in het Gemeentearchief van Rotterdam heeft dit schip bouwnummer 101. Kennelijk is er rond 1925 wat “gerommeld” met de NW/RDM bouwnummers.
Historie:
Kiellegging op 11-05-1925, tewaterlating door mej. M. van Hoboken op 10-04-1926 en oplevering op 27-04-1926.
Op 16-12-1924 werd overeenkomst getekend met de bouwwerf dat het schip in 14 maanden zou worden opgeleverd. Tijdens de bouw werd 2 maanden en 10 dagen uitstel verleend, zodat het schip in 16 maanden en 10 dagen werd opgeleverd. De bouwplaats was helling 4.
Bezoek: In 1930 kwam het schip voor onderhoud naar de RDM.
Op 18-09-1933 tijdens mist een aanvaring op de Elbe met de “Lorient”. Beide schepen liepen niet veel schade op.
Tijdens de 2e wereldoorlog voor The Ministry of War Transport te Engeland gevaren.
In 1950 als s.s. “Kemio” naar Kouran Laiva OY, Finland. In 1954 als s.s. “Gunn” naar Wallem & Co Ltd, Hongkong. In 1958 als s.s. “Gunn” naar Wallem & Co Ltd, Panama.
Op 06-02-1959 aankomst voor de sloop in Hongkong.
Meer foto’s: Foto 7: van Meerendonk’s overgrootvader (3e van links) heeft voor en tijdens WO-II als stoker op de wilde vaart voor Hudig en Veder gevaren. Zijn naam was Christianus Hinderikus Laats, geboren 10 november 1891 (voor en tijdens WO-II woonachtig in Rotterdam), gestorven 18 mei 1946 (Groningen).
De foto is waarschijnlijk genomen aan boord van s.s. “Colytto” (RDM-133) of aan boord van s.s. “Themisto” (RDM-148).
Dan is er een zeer grote kans dat die foto genomen is aan de SB-zijde, naast luik 3. Dat klopt dan allemaal precies.
Die letters op de achtergrond moeten er voor de gelegenheid op geplakt zijn.
Bronnen:
– van den Meerendonk via Kombuispraat.
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.