Bouwnummer RDM-126, s.s. “Phyllis Seed”, 1924, vrachtschip.

Foto boven: De tewaterlating van het vrachtschip s.s. “Phyllis Seed” (1924) van Seed Shipping & Co. Ltd., Newcastle.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Seed Shipping & Co. Ltd., Newcastle. 
Tonnage: 2177 brt, 3745 dwt, 5241 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 88,40 m, B = 13,00 m, H = 6,60 m. 
Voortstuwing: 1260 apk, snelheid 9 kn. 
Verdere gegevens: 

Historie: 
De tewaterlating bij de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” van de “Phyllis Seed” vond plaats op zaterdag 8 november 1924. Dit schip was de tweede in een serie van drie van dit type, in aanbouw voor Engelse rekening. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. A.P. Dawson, echtgenote van één der directeuren van de Seed Steamship Co. Ltd. De oplevering vond plaats op 08-12-1924. 
In 1933 als s.s. “Björkö” naar Rederi A/B Rex (K.M. Källström), Stockholm. Vanaf 1947 werd het schip gerederd door Ragnar Källström, mgr. 
Op 06-11-1953, tijdens een reis van Västerås naar IJmuiden geladen met erts, kwam het schip op 3 mijl ten noorden van het lichtschip “Weser” in aanvaring met s.s. “Sea Wind” en zonk daarna. Van haar 25 bemanningsleden kwamen er 7 om het leven. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Allen Tony, 12-04-2009: 
… … The Swedish steamship “Bjorko” SS was built in 1924 by New Waterway, Schiedam as the British cargo steamer PHYLLIS SEED SS. In 1933 she was renamed BJORKO for Norwegian owners. 
When on a voyage from Vesteras to Ymuiden, she was in collision with the steamship “Sea Wind”, 7176 tons, on November 6th, 1953, and sank three miles North of the “Weser” lightship. Seven of her crew of 25 were lost. … …
 

Artikelen: 
– Proeftocht, Het Schip: 126-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Wrecksite 
– Dick Bal, Brazilië, Kombuispraat.