Bouwnummer RDM-116, s.s. “Driebergen”, 1923, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Driebergen” (1923) van Furness Scheepvaart & Agentuur Maatschappij te Rotterdam.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam. 
Tonnage: 5231 brt, 9367 dwt, 12930 twvp. 
Hoofdafmetingen: Lll = 122,64 m, B = 17,75 m, H = 11,30 m, d = 5,75 m. 
Voortstuwing: Vickers DR turbines met dubbele tandwieloverbrenging en 3 ketels, 3000 pk, proeftochtsnelheid ± 13,0 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: NMHI. 
Open shelterdek vrachtstoomschip met 4 ruimen en 11 lieren, een dieptank en een dwarsbunker.  

Historie: 
Kiellegging als s.s. “Gramsbergen” op 11-08-1920, tewaterlating op 25-08-1923, proefvaart als s.s. “Driebergen” op 09-11-1923 en oplevering op 10-11-1923. 
De bouw van dit schip heeft – door de toen zeer moeilijke levering van staal – 39 maanden geduurd. 
In 1931 werd het schip opgelegd en kwam op 19-11-1935 weer in de vaart. 
De ZHSM ging met drie schepen, de “Kelbergen” onder gezag van kapitein C.H. Bakker, de “Eibergen” onder gezag van kapitein Hilbrandie en de “Driebergen” onder gezag van kapitein Iemke Ruige, de tweede wereldoorlog in. De “Driebergen” werd in 1939 nog onder escorte van de “Zwarte Zee”, onder gezag van kapitein Teun Vet, van de Downs aan de Engelse kust naar Hoek van Holland gebracht. Het was de laatste escorte tocht naar Nederland van de “Zwarte Zee”. Het konvooi bestond uit de “Nigerstroom” (HSM) en de “Driebergen” (ZHSM). 
Op 28-08-1940 was de “Driebergen” met een lading graan onderweg van Methil naar New Castle on Tyne en voer konvooi op de Noordzee onder kapitein Ruige. Helaas kwam het schip toen in aanvaring met het Britse s.s. “Port Darwin” (Portline) en zonk ten gevolge van deze aanvaring op positie 55°25′ NB en 01°22′ WL in 35 meter diep water. Er waren gelukkig geen doden te betreuren bij deze ramp. 

Artikelen: 
– Nieuwe schepen, Het Schip: 116-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.