Bouwnummer RDM-115, s.s. “Tenbergen”, 1922, vrachtschip.
Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Tenbergen” (1922) van Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
Scheepswerf: Lobitsche Scheepbouw Mij. / NW.
Opdrachtgever: Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
Tonnage: 4441 brt, 7475 dwt, 10575 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 117,37 m, B = 15,92 m, d = 8,85 m.
Voortstuwing: 2 British Thomson Houston turbines, 2000/2500 pk, snelheid 10 a 12 kn.
Verdere gegevens: Roepletters: PTLG.
In 1922 werd het schip als bouwnummer 188 gebouwd bij Lobitsche Scheepbouw Mij. in Lobith. Ze werd echter bij Scheepswerf Nieuwe Waterweg in Schiedam afgebouwd.
Historie:
Tewatergelaten op 30-07-1922 en in september 1922 opgeleverd.
In 1928 werd ze als s.s. “Alkaid” verkocht aan Van Nievelt & Goudriaan & Co. te Rotterdam.
Op 30-07-1933, tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Archangelsk, is het schip gestrand bij de ingang van de Witte Zee bij Kaap Orlov. Later werd ze door de bemanning verlaten. Op 06-09-1933 werd het schip gelicht en vlot getrokken en is daarna opnieuw gestrand in de Gorolesko Baai. Op 13-09-1933 werd het schip weer vlot getroken en naar Archangelsk gebracht. Daar werd het schip in beslag genomen door Rusische bergers.
In 1937 kwam het schip weer in de vaart, nu als s.s. “Rodina” voor Northern SSS Co., Rusland.
Op 05-07-1942, tijdens een reis van Moermansk naar Loch Uwe in konvooi QP-13 naar Amerika, is ze met zwaar weer in een door de geallieerden gelegd mijnenveld terecht gekomen. Ze is toen nabij Reijkjavik verloren gegaan.
Bronnen:
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Stadsarchief Rotterdam.
– Marhisdata