Bouwnummer RDM-114, s.s. “Grootendijk”, 1922, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s.”Grootendijk” (1922) van de Holland-Amerika Lijn te Rotterdam.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. 
Tonnage: 8365 brt, 11830 dwt, 17180 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 137,16 m, B = 17,68 m, H = 12,20 m, d = 9,10 m. 
Voortstuwing: Brown turbine, 4200 pk, snelheid 13 à 14 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: NVGC. 

Historie: 
Kiellegging op 31-10-1919, tewaterlating op 30-09-1922 en oplevering op 20-02-1923. 
Op 25-11-1927, tijdens een reis van Hamburg naar Rotterdam, in aanvaring gekomen in dichte mist met de “Oakwood” in de buurt van lichtschip “Norderney’. Het andere schip trof de “Grootendyk” aan BB zijde ter hoogte van ruim 2, waar het zwaar beschadigd werd. Maar ze kon haar reis vervolgen. 
In mei 1930 werd het schip in Rotterdam opgelegd. 
Op 10-12-1930 kwam ze weer in de vaart en voer toen naar New Orleans. 
Op 07-09-1931 werd ze als s.s. “Grootekerk” verkocht aan Vereenigde Nederlandsche Scheepv. Mij. te ’s Gravenhage. 
In 1932 werd het schip bij “Wilton Fijenoord” in Schiedam verbouwd. Het vermogen van de hoofdmachine werd opgevoerd tot 5000 pk, waardoor een snelheid van 14,5 kn bereikt kon worden. Het voorschip verlengd met 14,25 m. Tevens werd het schip van een Maier-steven voorzien. De nieuwe tonnage werd 8685 brt. 
In juni 1940 ging het schip varen voor BMWT. 
Op 24-02-1941, tijdens een reis van Swansea naar Brits Indie via Freetown met een lading kolen, werd ze ten westen van Ierland op de Atlantische Oceaan, getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “U 123” en tot zinken gebracht op positie 56°00′ NB en 25°00′ WL. Er waren 52 slachtoffers te betreuren, de gehele bemanning kwam om. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 29-10-2007: 
… … Op 24-02-1941 (kapt. B.A. Veen) op weg van Swansea – Brits Indië via Freetown op de Atlantische Oceaan ten westen van Ierland, getorpedeerd door de “U 123”. Alle opvarenden kwamen om, 52 slachtoffers. … … 
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 25-02-2008: 
… … The “Grootekerk” (Master B.A. Veen) was reported missing after leaving Swansea on 18 Feb, 1941. It was assumed that she had been sunk by the German battleships “Scharnhorst” and “Gneisenau”. In fact, “U 123” came across this ship in the morning of 23 February, as the U-boat was on her way to a convoy reported by “U 96”. The vessel was misidentified as “Nestor” or “Ulysses” of the Blue Funnel Line (ships of 14000 tons). 
Because the convoy was about 100 miles away, Moehle decided to attack this ship. “U 123” chased the “Grootekerk” for hours, because she was fierce zigzagging at 14 knots. But at 20.00 hours, the ship turned southward and slowed down, giving Moehle the opportunity to fire a first torpedo at 23.25 hours, which missed. At 00.53 hours on 24 February, a second torpedo was fired which struck after two minutes, stopping the “Grootekerk”. At 01.05 hours, a coup de grâce was fired, but this was a surface runner, which struck in that part of the ship where the crew was lowering the lifeboats. The ship sank shortly thereafter. There were no survivors among the crew of 18 Dutch and 34 Chinese. … …
 

Artikelen: 
– Tewaterlatingen, Het Schip: 114-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Arendnet
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite