Bouwnummer RDM-113, s.s. “Gaasterdijk”, 1922, vrachtschip.
Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Gaasterkerk”, de ex s.s. “Gaasterdijk” (1922) van de Holland-Amerika Lijn.
Scheepswerf: NW.
Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn.
Tonnage: 8373 brt, 11830 dwt, 17180 twvp.
Hoofdafmetingen: L = 137,16 m, B = 17,68 m, H = 12,20 m, d = 9,10 m.
Voortstuwing: Brown turbine, 4200 pk, snelheid 12,5 a 13,0 kn.
Verdere gegevens:
Historie:
Kiellegging op 31-12-1919, tewaterlating op 02-06-1922 en oplevering op 19-10-1922.
Op 07-09-1931 werd het schip als s.s. “Gaasterkerk” verkocht aan Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij. (VNS) te ‘s-Gravenhage.
In 1932 werd het schip bij “Wilton Fijenoord” in Schiedam verbouwd. Het vermogen van de hoofdmachine werd opgevoerd tot 5000 pk, waardoor een snelheid van 14,5 kn bereikt kon worden. Het voorschip verlengd met 14,25 m. Tevens werd het schip van een Maier-steven voorzien. De nieuwe tonnage werd 8679 brt.
In juni 1940 ging het schip varen voor BMWT.
Op 08-10-1942, tijdens een reis in ballast van Aden naar Kaapstad, werd het schip op 150 mijl ten noorden van Cape Point in de Indische Oceaan door de Duitse “U 68” getorpedeerd en is daarna gezonken op positie 34°30′ ZB en 18°15′ OL.
Citaten:
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 03-10-2007:
… … The “Gaasterkerk” was built by Scheepsbouw Mij. De Nieuwe Waterweg, Schiedam. It was the ex-Gaasterdijk 1922, built for Holland Amerika Lijn (HAL). In 1931 purchased and renamed “Gaasterkerk”. In 1933 rebuilt, 8679 BRT. In 1942 torpedoed and sunk by the German submarine “U 68” in the Indian Ocean. … …
Artikelen:
– Tewaterlatingen, Het Schip.
Bronnen:
– Artikelen hierboven.
– Arendnet
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite