Bouwnummer RDM-112, s.s. “Spaarndam”, 1922, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Spaarndam” (1922) van de Holland-Amerika Lijn te Rotterdam.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. 
Tonnage: 8857 brt, 11400 dwt, 17400 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 137,16 m, B = 17,68 m, H = 12,20 m, d = 9,20 m. 
Voortstuwing: Brown turbine, 4200 pk, snelheid 13 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PSQH. 

Historie: 
Kiellegging op 16-09-1919, tewaterlating op 11-01-1922 en oplevering op 30-06-1922. 
Het schip werd besteld als vrachtschip, maar tijdens de bouw werd het plan gewijzigd. Er moest ook met passagiers gevaren kunnen worden: 14 1e klasse, 174 2e klasse en 802 3e klasse dekpassagiers. 
In 1928 werd de passagiers-accomodatie opgeknapt. 
In 1930 werd het schip in Rotterdam opgelegd. 
In 1934/1935 werd bij de RDM de passagiers-accomodatie verbouwd, en tevens werd de dummy schoorsteen verwijderd, zie pagina RDM-AR-1934B.html van deze website. 
Op 12-10-1935 vertrok het schip na de verbouwing voor haar eerste trip naar New York. 
Op 27-11-1939, tijdens een reis van New Orleans via Londen naar Rotterdam, is het schip in de Thamesmonding op 2 mijl noord-oost van het lichtschip “Tongue”, op een door de Duitsers gelegde mijn gelopen. Het schip werd daarna op een bank gezet, brandde uit en is later gezonken. Er waren 6 slachtoffers te betreuren. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 18-03-2006: 
… … SS “Spaarndam”. Built in 1919 by Scheepsbouw Maatschappij De Nieuwe Waterweg, Schiedam; 4200 hp; 14 knots; triple turbines. Rebuilt in 1934; one funnel was removed. 
On November 27th 1939, while en route from New Orleans to Rotterdam, she struck a mine 2 miles NE from lightship “Tongue”. She was manoeuvered onto a bank and set on fire. … …
 
– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 02-04-2010: 
… … SS “Spaarndam” was rebuilt several times during her career: 
Built as a passenger/cargo ship, with accomodation for 14 1st, 174 2nd and 802 3rd class passengers. 
Rebuilt in 1928 for 14 1st, and 950 3rd class passengers. 
Rebuilt in 1935 for 20 1st. class passengers and second funnel removed. … …
 

Artikelen: 
– Tewaterlatingen, Het Schip: 112-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven.  
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite