Bouwnummer RDM-110, s.s. “Gemma” (1), 1922, vrachtschip.
Foto boven: Vrachtschip s.s. “Gemma” (1922) van Van Nievelt, Goudriaan & Co.
Scheepswerf: NW.
Opdrachtgever: Van Nievelt, Goudriaan & Co.
Tonnage: 8420 brt, 12510 dwt, 17312 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 142,44 m, Lpp = 137,20 m, B = 18,30 m, H = 12,00 m, d = 9,61 m.
Voortstuwing: 2 BTH stoomturbines van 4000 apk met 4 ketels, proeftochtsnelheid 13,5 kn.
Verdere gegevens: Roepletters NSWR.
Open shelterdekschip met een kruiser-achterschip met 5 ruimen, 20 lieren, 8 laadbomen van 5 ton, 12 laadbomen van 3 ton en 1 laadboom van 40 ton.
Inrichting voor 12 passagiers op het shelterdek, bemanning in het achterschip. Electrisch licht geleverd door 2 stroomdynamo’s van 12 en 9 kW. Draadloze telegrafie. Er werd hier een bijzondere electrische automatische alarminrichting toegepast voor de controle van de smering voor de turbines.
Historie:
Kiellegging op 12-01-1921, tewaterlating op 13-08-1921, proefvaart op 28-04-1922 en oplevering op 28-04-1922.
Op 07-09-1931 als s.s. “Serooskerk” verkocht naar de Ver. Ned. Scheepvaart Maatschappij in ‘s-Gravenhage.
In 1934 werd bij Scheepswerf Wilton-Fijenoord in Schiedam het voorschip verlengd en van een Maier-steven voorzien.
Tijdens de 2e Wereldoorlog heeft het schip gevaren voor de Shipping.
Op 06-12-1942, tijdens een reis van Loch Uwe naar Durban (kapitein D. de Boer) in konvooi ON-149, werd ze getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot “U 155” en is ze gezonken in positie 37°00′ NB en 38°00′ WL. Het schip is met man en muis vergaan, er waren 84 slachtoffers te betreuren.
Artikelen:
– Tewaterlatingen/ Nieuwe schepen/ Verbouwing s.s. “Serooskerk” en s.s. “Zuiderkerk”, Het Schip.
Bronnen:
– Artikelen hierboven.
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite