Bouwnummer RDM-109, s.s. “Alchiba”, 1920, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Alchiba” (1920) van Van Nievelt, Goudriaan & Co. te Rotterdam.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Van Nievelt, Goudriaan & Co., Rotterdam. 
Tonnage: 4429 brt, 7794 dwt, 11000 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 120,96 m, Lpp = 117,30 m, B = 15,20 m, H = 11,00 m, d = 7,50 m. 
Voortstuwing: NW triple expansie stoommachine, 3 ketels, 3 cilinders, 2250 ipk, 1980 apk, proeftochtsnelheid 10,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters NCGB. 
Shelterdekschip met 4 ruimen en 11 lieren. 

Historie: 
Kiellegging op 27-08-1919, tewaterlating op 26-06-1920, proefvaart op 13-08-1920 en oplevering op 14-08-1920. 
Het schip werd, tijdens de bouw – toen nog s.s. “Vrijbergen” geheten – van de Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij overgenomen. 
Op 27-08-1931, bij het uitgaan van de Nieuwe Waterweg, is het schip in de zuidwal omhoog gelopen. De volgende dag is ze met eigen middelen weer vlot gekomen. 
Tijdens de 2e Wereldoorlog werd het schip door de Engelsen gevorderd en voer ze voor British Ministry of War Transport. 
Op 08-07-1942, tijdens een reis van Durban naar Londen, werd het schip in de Straat van Mozambique door de Japanse onderzeeboot “I 10” getorpedeerd en met geschutsvuur tot zinken gebracht in positie 18°30′ ZB en 41°40′ OL. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Allen Tony, 15-03-2009: 
… … The Dutch steamer s.s. “Alchiba” was built in 1920 by the New Waterway Shipbuilders, Schiedam and laid down as the s.s. “Vrijbergen” but completed as the s.s. “Alchiba”. She was one of Convoy WM 11 sailing from Alexandria to Malta. On June 14th, 1942, when North of Tobruk the convoy was attacked by German dive bombers. The “Alchiba” was sunk with the loss of five lives. … … 
– www.wrecksite.eu, Ford Edward, 08-11-2011: 
… … The “Alchiba” was torpedoed in the Mozambique Channel 8/07/1942 after having bunkered in Durban on route to Bombay with a cargo army stores. I was a cadet on board at the time. After a few days we were picked up by another Dutch ship “Suriname” and landed at Beira. … … 
– www.wrecksite.eu, Lettens Jan, 04-08-2012: 
… … 8 July, the “I 10” torpedoes the 4427 ton Dutch armed merchant “Alchiba” enroute from Durban to London, carrying 4000 tons of ammunition. Five firemen are killed in action. The “I 10” shells the steamer with nine shells. The “Alchiba” breaks in two. … … 
– www.kustvaartforum.com, Roy, 27-08-2014: 
… … De “Alchiba” had ook nog een zusje dat 3 maanden jonger was. Dat was de “Albireo” van 1920, die in 1939 naar Duitsland verkocht werd. Lang plezier heeft haar nieuwe eigenaar niet van het schip gehad. Nadat ze als “Hans Schmidt” op 24 januari 1943 op een mijn liep, zonk ze nabij Pola, Joegoslavië. Zoals reeds vermeldt, kwam ook de “Alchiba” de WO-II ook niet door. Ze werd op 8 juli 1942 door de Japanse onderzeeër “I-10” in de Straat van Mozambique naar de kelder gejaagd. 
De zusjes waren aanvankelijk door de N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Mij (Furness) uit Rotterdam besteld, maar tijdens de bouw aan NiGoCo verkocht. De “Albireo” zou eigenlijk als “Zevenbergen” gebouwd worden, terwijl de “Alchiba” als “Vrijbergen” in de vaart zou komen. Beiden kwamen van de Schiedamse werf “De Nieuwe Waterweg”, resp. als bouwnummer 104 en 109. 
De “Alchiba” was het 29e schip dat voor Van Nieveld in de vaart kwam. Alle schepen, op één na, waren in de Rijnmond gebouwd, iets dat later nog vaker herhaald werd, de uitzonderingen daar gelaten. De echte liefhebbers kunnen de twee schepen op detail verschillen uit elkaar houden, maar dat is meer schepen overkomen. … …
 

Artikelen: 
– In aanbouw / Nieuwe schepen, Het Schip: 109-HS.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Wrecksite 
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.