Bouwnummer RDM-104, s.s. “Albireo”, 1920, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Albireo” (1920) van Van Nievelt, Goudriaan & Co. te Rotterdam.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Van Nievelt, Goudriaan & Co., Rotterdam. 
Tonnage: 4427 brt, 7080 dwt, 9940 twvp. 
Hoofdafmetingen: Loa = 126,66 m, Lpp = 112,80 m, B = 15,25 m, d = 8,85 m. 
Voortstuwing: NW triple expansie stoommachine, 3 cilinders, 2000 ipk, 1620 apk, snelheid 10 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters NCDW. 

Historie: 
Kiellegging op 25-01-1918, tewaterlating op 06-12-1919, proefvaart op 13-02-1920 en oplevering op 24-02-1920. 
De doopster was Mevr. Chraighton, de echtgenote van de directeur van de bouwwerf. 
Eerst werd ze als s.s. “Zevenbergen” voor Furness Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam op stapel gezet. Tijdens de afbouw werd ze door een Spaans bedrijf aangekocht en onder de naam s.s. “Maria A de Numbru” te water gelaten. Uiteindelijk kwam ze in 1920 als s.s. “Albireo” voor Van Nievelt, Goudriaan & Co in de vaart. 
Op 30-05-1939 ging ze als s.s. “Hans Schmidt” naar Schmidt H., Duitsland. 
Op 24-01-1943, tijdens een reis van Pola naar Venetie, in de Adriatische Zee nabij Pola door een mijn tot zinken gebracht. 

Citaten: 
– www.istra.hr: 
… … Dit scheepswrak (zie Foto 1 hieronder) was lang bekend onder de naam “Istra”, dit omdat men de echte naam van het schip toen niet bekend was. Gebouwd in 1920 in Nederland (bekend als “Albireo”) en de naam die hij droeg was de naam van de laatste Duitse eigenaar. Dit vrachtschip brak in twee delen als gevolg van een explosie nadat hij op een anti-scheepsmijn was gelopen op 23 januari 1943, op zijn laatste reis vervoerde hij wapens en munitie. Het scheepswrak bestaat uit twee delen en wel de boeg met een lengte van 10 meter en een ander deel met een lengte van ongeveer 100 meter. De bijzonderheid en het historisch belang van dit wrak is het speciale type anker, dat al meer dan 100 jaar niet meer vervaardigd wordt. … … 
– www.wrecksite.eu (Allen Tony): 
… … The German steamship s.s. “Hans Schmidt” struck a mine and sank on January 24th, 1943, near Pola, Yugoslavia (North-Croatia). … … 
– www.kustvaartforum.com, Roy, 27-08-2014: 
… … De “Alchiba” had ook nog een zusje dat 3 maanden jonger was. Dat was de “Albireo” van 1920, die in 1939 naar Duitsland verkocht werd. Lang plezier heeft haar nieuwe eigenaar niet van het schip gehad. Nadat ze als “Hans Schmidt” op 24 januari 1943 op een mijn liep, zonk ze nabij Pola, Joegoslavië. Zoals reeds vermeldt, kwam ook de “Alchiba” de WO-II ook niet door. Ze werd op 8 juli 1942 door de Japanse onderzeeër “I 10” in de Straat van Mozambique naar de kelder gejaagd. 
De zusjes waren aanvankelijk door de N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Mij (Furness) uit Rotterdam besteld, maar tijdens de bouw aan NiGoCo verkocht. De “Albireo” zou eigenlijk als “Zevenbergen” gebouwd worden, terwijl de “Alchiba” als “Vrijbergen” in de vaart zou komen. Beiden kwamen van de Schiedamse werf “De Nieuwe Waterweg”, resp. als bouwnummer 104 en 109. 
De “Alchiba” was het 29e schip dat voor Van Nieveld in de vaart kwam. Alle schepen, op één na, waren in de Rijnmond gebouwd, iets dat later nog vaker herhaald werd, de uitzonderingen daar gelaten. De echte liefhebbers kunnen de twee schepen op detail verschillen uit elkaar houden, maar dat is meer schepen overkomen. . … …
 

Artikelen: 
– Verkochte schepen, Schip en Werf: 104-S&W.pdf

Bronnen:
– Artikelen hierboven.  
– Wrecksite
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.