Bouwnummer RDM-103, s.s. “Grängesberg”, 1921, vrachtschip.

Foto boven: Het door de NW afgebouwde vrachtschip s.s. “Grängesberg” (1921) van Trafik Akt. bol Dillner te Stockholm.

Scheepswerf: NW. 
Opdrachtgever: Trafik Akt. bol Dillner, Stockholm. 
Tonnage: 4575 brt, 2460 nrt, 7383 dwt, 9940 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 117,30 m, B = 15,27 m, H = 8,80 m, d = 7,89 m. 
Voortstuwing: Triple expansie stoommachine, 1800 ipk, 1620 apk, snelheid 10 kn. 
Gedurende een renovatie werd een stoommachine met een lage druk turbine, 2000 ipk, in het schip geplaatst. 
Verdere gegevens: 

Historie: 
Het casco van dit schip werd gebouwd bij de N.V. Lobithsche Scheepsbouw Maatschappij Gebr. Bodewes in Lobith (bouwnummer 187). Het casco in aanbouw werd in maart 1921 gekocht door Trafik AB Grängesberg-Oxelösund (TGO), Gränges AB, Stockholm, Zweden. De verdere afbouw geschiedde bij Scheepswerf Nieuwe Waterweg in Schiedam. 
Op 19-06-1940, op het traject tussen Newcastle en Le Havre, werd het schip door de Duitse Marine gedwongen naar Nantes te varen. Het schip werd daar in beslag genomen en onder Duitse vlag gesteld. Ze kwam in beheer bij Reed, Eugen Friedrich, Hamburg, Duitsland en werd omgedoopt in s.s. “Argonaut”. 
Op 29-12-1942 kwam ze in aanvaring met de Noorse “Banco” uit Bøkfjorden en zonk. Er waren 14 slachtoffers te betreuren.

Citaten: 
– E-mail, Klaus Günther von Martinez, 24-09-2011: 
… … As far as I know the German Navy was not involved in the derouting of the ship to Nantes – there were simply no German ships either near Le Havre nor near Nantes at that time. But Le Havre was occupied by the Germans at 12/13.06.1940, so of course the Allies rerouted any ships destined for that port. … … 

Bronnen:
– Faktaomfartyg
–