Bouwnummer RDM-100, m.s. “Telena”, 1927, tanker.
Foto boven: Tanker m.s. “Telena” (1927) van Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen.
Scheepswerf: RDM/ NW.
Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen.
Tonnage: 7406 brt, 9769 dwt, 15185 twvp.
Hoofdafmetingen: Lll = 134,20 m, B = 18,10 m, H = 32′-9″, d = 25′-7¼”.
Voortstuwing: Dubbel werkende 4-takt 6-cilinder Werkspoor dieselmotor, 3500 apk, snelheid 12,5 kn.
Verdere gegevens:
In de bouwlijst achter in het boek “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” uit 1998 van Evert van der Schee heeft dit schip zowel bouwnummer 100 als bouwnummer 132. Dat laatste nummer moet daar een drukfout geweest zijn, want RDM-132 was een ponton voor de RDM.
Historie:
Te water gelaten op 7-10-1926, in maart 1927 in dienst gesteld.
Op 29 mei 1940, op een reis met zware olie van Tripoli, Syrie naar Pauillac, werd het schip door de Duitse onderzeeboot “U 37” voor de kust van Portugal op positie 42°25′ NB en 09°08′ WL onder vuur genomen. Er brak brand uit en de bemanning verliet het schip, 18 man kwam om het leven en 18 werden er gered. Het schip werd door Spaanse bergers naar Vigo gesleept, daar verkocht en weer hersteld.
In 1942 als m.s. “Gerona” naar Cia. Espanola de Petroleos, S.A., Bilbao.
In 1957 werd een nieuwe voortstuwingsinstallatie geinstalleerd.
In mei 1975 werd het schip in Barcelona bij Desguaces Cataluna S.A. gesloopt.
Citaten:
– www.wrecksite.eu, Claes Johnny, 29-05-2008:
… … At 07.14 hours on 29 May, 1940, “U 37” fired three warning shots across the bow of the unescorted “Telena” (Master Harold Fitch Gosling) off Muros, Cape Finisterre and opened fire with the deck gun when the ship used its radio. Soon her cargo caught fire and the crew was forced to abandon ship which went aground in shallow water. The master and 17 crew members were lost. 18 crew members were picked up by the Spanish trawlers “Buena Esperanza” and “Jose Ignacio de C.” and landed at Mari and El Grove near Vigo.
Later the wreck was seized by Spain, salvaged and brought into the harbour of Vigo, where 7400 tons of the oil was salvaged. On 17 Aug, 1940, the tanker arrived in Bilbao and was repaired at the Seatoa Naval Yard. On 7 Oct, 1940, sold to Compañía Española de Petroles, Madrid and renamed “Gerona”. In May 1975 broken up by Desguaces Cataluna S.A., Barcelona. … …
Artikelen:
– Nieuwe schepen, Het Schip.
Bronnen:
– Stadsarchief
– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952.
– Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.
– Wrecksite