Bouwnummer RDM-097, s.s. “Maruja”, 1925, tanker.
Foto boven: 2-5-1925. s.s. “Maruja” kort voor de tewaterlating.
Scheepswerf: RDM.
Opdrachtgever: Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad / Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen.
Tonnage: 2681 brt, 1473 nrt, 2326 dwt, 3995 twvp.
Hoofdafmetingen: Loa = 92,96 m, B = 15,34 m, H = 6,09 m, d = 4,60 m.
Voortstuwing: 2 RDM triple expansie machines, totaal 1500 ipk, totaal 1350 apk, proeftochtsnelheid 10,5 kn.
Verdere gegevens: Roepletters: PJBB.
Dubbelschroef tankstoomschip met 5 midden- en 6 zijtanks. Het voorruim is ingericht voor het vervoer van benzine in bussen. Benevens zijn er 3 tanks aanwezig voor stookolie. De pompinstallatie heeft een capaciteit van 500 ton per uur.
Accommodaties: het verblijf van de gezagvoerder op de brug in de midscheeps, de officieren- en machinistenverblijven op het achterdek en de bemanningsverblijven onder de bak.
Historie:
In mei 1925 in dienst gesteld.
Van 1925 tot 1955 als s.s. “Maruja” gevaren voor de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, N.A.
Van 1955 tot 1956 als s.s. “Maruja” naar Shell Tankers N.V., Rotterdam.
Van 1956 tot 1963 als opslagschip dienst gedaan te Trinidad.
Op 3-7-1963 werd aangevangen met de sloop in België.
Artikelen:
– In aanbouw / Proeftocht / Nieuwe schepen, Het Schip.
Bronnen:
– Archief Piet Holswinder.
– Cnooks