Bouwnummer RDM-079, s.s. “Klipfontein”, 1922, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Klipfontein” (1922) van de Holland-Zuid-Arika Lijn.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS) / N.Z.A.S.M. 
Tonnage: 5551 brt, 9420 dwt. 
Hoofdafmetingen: L = 122,40 m, B = 17,70 m, H = 11,30 m. 
Voortstuwing: 2 Vickers Electric turbines, 4 stoomketels, 3200 apk, proeftochtsnelheid 12,5 kn. 
Verdere gegevens: 
Gesloten shelterdekschip met 3 dekken, 7 dwarsschotten waarvan er 6 doorlopen tot het hoofddek, 4 laadruimen en een dieptank, 10 lieren en een verhaallier. 
Dubbele bodem ingericht voor zoetwater en waterballast of stookolie. In de voor- en achterpiek waterballast of stookolie. Voor het volpompen de ballasttanks, het lens pompen en voor de drinkwater- was- en badvoorzieningen zijn alle afzonderlijke Duplex pompen opgesteld. 
Stoomverwarming, 2 stroomdynamo’s voor electrisch licht, een koelmachine van 10.000 caloriën en draadloze telegrafie. 
Accommodatie: de officieren midscheeps, de machinisten in de zijdekhuizen en de bemanning achter. Verder een inrichting voor 30 passagiers. Vier reddingboten. 

Historie: 
Te water gelaten op 8 februari 1922 als s.s. “Klipfontein” voor de Holland-Zuid-Afrika Lijn (N.Z.A.S.M.). 
In 1932 ging het schip met behoud van naam naar de V.N.S. 
Op 6 maart 1935 werd s.s. “Klipfontein” opgelegd en later dat jaar verkocht naar Italië als s.s. “Gloria Star”. 
In 1936 werd ze daar herdoopt in s.s. “Gloria Stella”. 
Op 17 september 1940 werd het schip in de haven van Benghazi door Britse torpedovliegtuigen gebombardeerd, waarna ze zonk. 
In 1949 werd ze weer gelicht en in 1950 in La Spezia gesloopt. 

Citaten: 
– www.vns-voe.nl: 
… … A Dutch Government subsidy enabled the company to order two new passenger and cargo vessels, the “Springfontein” 7,343 grt and the “Klipfontein” 5,544 grt, which entered service in 1921 and 1922 respectively. Approximately monthly sailings between the Netherlands and South Africa were maintained by way of the west coast including calls at ports in South West Africa (Namibia). 
Continued Government assistance failed to prevent the company from running into difficulties. Heavy losses were incurred. Due mainly to the severe competition of the more economical1y run vessels of the German Lines, which also traded from Continental ports to Southern Africa. Eventually the NZASM was placed under the management of the Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS), which had been operating by way of Suez down the east coast of Africa with their Holland Oost Afrika Lijn. Subsequently, joint round Africa services in each direction were introduced. 
During the depression years of the early “thirties” it was decided to liquidate the NZASM and in 1932 that company’s interests were taken over by Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS), which then traded under the popular name of Holland-Afrika Lijn. At this time all the ships of the company were receiving black hulls and the distinctive orange band on a black funnel was adopted. … …
 

Artikelen: 
– In aanbouw / Tewaterlatingen / Nieuwe schepen / Verkochte schepen, Het Schip.
– Verkochte schepen, Schip en Werf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.