Bouwnummer RDM-068, s.s. “Hagno”, 1919, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Hagno” (1919) van Hudig & Veder.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. 
Tonnage: 3588 grt, 6200 dwt, 8757 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 109,90 m, B = 15,20 m, H = 7,50 m, d = 4,75 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1300 pk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters NVKR. 

Historie: 
Op 23-12-1915 werd de bouw overeenkomst getekend met de RDM. Het schip zou na 42 maanden en 7 dagen worden opgeleverd. Maar tijdens de bouw werd er 1 maand en 14 dagen uitstel verleend, zodat het schip na 43 maanden en 3 weken werd opgeleverd. 
Op 29-03-1919 werd de “Hagno” van helling 4 te water gelaten door mevr. S.M. Endert-Ooms, de echtgenote van de directeur van de RDM. 
Kiellegging in november 1917, tewaterlating op 29-03-1919 en oplevering op 15-08-1919. 
Van 1919 tot 1935 heeft het schip als s.s. “Hagno” gevaren voor N.V. Maatschappij “Zeevaart”. 
Op 05-12-1923, tijdens de sleepreis van Scheepswerf “Nieuwe Waterweg” in Schiedam naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen, kwam het schip in aanvaring de “Queen Alexandra”, waarbij het schip schade opliep aan de BB zijde en weer terug kon naar de werf. 
In 1935 ging ze als s.s. “Pokrovskii” naar Sovtorgflot in Rusland. 
Op 22-09-1939 werd het schip hergedoopt in s.s. “Chernychevskii”. 
Van 03-11-1941 tot 17-11-1941 als “QP-2” van Arkhangel’sk naar Scapa Flow. 
Van 13-12-1941 tot 11-01-1942 als “PQ-7B” van Hvalfjord naar Murmansk. 
Van 24-01-1942 tot 02-02-1942 als “QP-6” van Murmansk naar Loch Ewe. 
Van 21-05-1942 tot 30-05-1942 als “PQ-16” van Reykjavik naar Murmansk. 
In 1942 werd ze bewapend voor het uitvoeren van militaire operaties in het Noorden. In augustus 1942 werd getracht om van Arkhangel’sk naar de USA te varen. Het schip werd geblokkeerd bij Ambarchik en keerde terug naar Arkhangel’sk. Tussen eind 1942 en begin 1943 voer het schip zelfstandig van Arkhangel’sk naar Reykjavik. 
Op 01-01-1943 kwam ze weer als s.s. “Chernyshevskii” in de vaart, roepletters DGMP. 
In 1949 werd het schip verbouwd tot fabrieksschip voor de visserij op krab (Krabomorzverotrest). 
In 1956/1957 kwam het schip niet meer voor in Lloyds Register en in 1978 ook niet meer voor op de Sovjet lijst van schepen. 
Het schip werd in 1960 gesloopt. 

Artikelen: 
– Verkochte schepen, Het Schip: 068-HS.pdf
– Verkochte schepen, Schip en Werf: 068-S&W.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Axis History Forum
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat.