Bouwnummer RDM-060, s.s. “Celeano”, 1916, vrachtschip.

Foto boven: Het vrachtschip s.s. “Celeano” (1916) van Hudig & Veder te Rotterdam.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. 
Tonnage: 3544 brt, 2153 nrt, 6293 dwt, 8757 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 110,25 m, B = 15,27 m, H = 6,74 m. 
Voortstuwing: 2×3-vuurs Schotse ketels, v.o. 3 x 150:166,6, 12,65 atm, EK-16, triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 1305 apk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters GWFS, IMO nummer 163199. 

Historie: 
Op 01-11-1915 werd de overeenkomst tot de bouw getekend, de oplevering zou over 13 maanden plaats vinden. Tijdens de bouw werd 1 week uitstel verleend, gebouwd op helling 4. 
Op 16-04-1916 kiel gelegd, op 21-10-1916 te water gelaten en op 07-12-1916 de proefvaart. 
Op 08-12-1916 opgeleverd aan N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, in beheer bij N.V. Hudig & Veder, Rotterdam. 
In september 1928 vertrokken op een reis van Rotterdam naar Cape Race geladen met eierkolen. Op 02-10-1928 in zwaar weer terecht gekomen waarbij stortzeeën over het schip rolden waardoor schade ontstond. De volgende dag, nadat de zee wat kalmer geworden was, werd de schade aan het dek gerepareerd. Maar tijdens die werkzaamheden kwam er een grondzee over, wat één opvarende het leven kostte. 
In 1933 verkocht aan Mountain S.S. Co. Ltd., Belfast, Britse vlag, de manager was Heyn & Sons Ltd. en ze werd herdoopt in s.s. “Lurigethan”. 
Op 23-01-1941, tijdens een reis van Port Sudan naar Hull, werd de “Lurigethan” (kapitein Kennedy) – geladen met 2459 ton katoenzaad en 871 ton stukgoed – in konvooi SL-61 tijdens een luchtaanval op positie 53°46′ NB en 16°00′ WL zwaar beschadigd. Er brak brand uit en het schip werd door de bemanning verlaten. De kapitein en 34 bemanningleden werden opgepikt door de korvet HMS “Arabis” (K 73), die naast het schip bleef om op een sleepboot te wachten. Een paar dagen later, op 26 januari 1941 om 02:12 uur, werd de brandende en verlaten “Lurigethan” door de Duitse onderzeeboot “U 105” (Georg Schewe) met een torpedo tot zinken gebracht op positie 53°50′ NB en 15°40′ WL. Alvorens de “Lurigethan” tot zinken te brengen, had deze onderzeeboot de korvet met twee torpedo’s gemist . 
Van de 50 bemanningsleden en 1 kanonnier, die aan boord waren, kwamen 15 bemanningsleden en de kanonnier om het leven. 

Citaten: 
– www.wrecksite.eu, Allen Tony, 13-05-2009: 
… … Built as the Dutch cargo steamer “Celaeno” SS in 1916 by Rotterdam Dry Dock, Rotterdam for N.V. Maatschappij Zeevaart (Hudig & Veder), Rotterdam. In 1933 renamed “Lurigethan” SS when purchased by G. Heyn & Sons. … … 
– www.wrecksite.eu, Vleggeert Nico, 16-03-2011: 
… … 23-1-1941: bombed and damaged by German FW200 Kondor aircraft. 
26-1-1941: The abandoned “Lurigethan” was torpedoed and sunk by “U 105”. … …
 

Artikelen: 
– Aan- en verkoop van schepen, Het Schip: 060-HS.pdf.

Bronnen:
– Archief Piet Holswilder – Maassluis. 
– “Mountain Steam Shipping Co. Ltd.”. 
–  uboat 
–  Wrecksite