Bouwnummer RDM-059, s.s. “Lingestroom”, 1917, vracht-passagiersschip.

Foto boven: s.s. “Lingestroom” (1917)

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam. 
Tonnage: 1480 brt, 1665 dwt. 
Hoofdafmetingen: L = 74,85 m, B = 11,33 m, d = 4,10 m. 
Voortstuwing: RDM triple-expansie stoommachine, 3 cilinders, 2000 pk, snelheid 12,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters PJGW. 
Accommodatie voor 12 passagiers. 

Historie: 
Kiellegging op 11-02-1916, tewaterlating op 24-11-1916, proefvaart op 14-07-1917 en oplevering op 02-08-1917. 
In 1917 werd s.s. “Lingestroom” ingezet op de route van Amsterdam naar Londen. 
Op 08-08-1929 lag s.s. “Lingestroom” op de Theems ter hoogte van de London Bridge voor anker te wachten op hoog water en op het vrij komen van de loswal. Na het vertrek van s.s. “Hontestroom” van de loswal stoomde s.s. “Lingestroom” op naar haar losplaats, maar ze kwam door de zware stroom dwars voor de brugpijlers van de London Bridge te liggen. Er ontstond geen noemenswaardige schade. 
Op 21-12-1933 kwam ze in aanvaring met de Russische s.s. “Proletarhoff”. De schade aan beide schepen was gering. 
Op 30-08-1934, tijdens een reis van Amsterdam naar Plymouth, liep ze bij het uitvaren van de sluis in IJmuiden op de Noorderpier. De oorzaak hiervan was een weigering van de stuurmachine. Hierdoor ontstond er lekkage in ruim 1 en in de voorpiek. Ze werd door sleepboten weer van de pier getrokken en naar Amsterdam gebracht, waar ze de volgende dag voor reparatie bij de NDSM aankwam. 
In 1938 werd ze als s.s. “Griqua” verkocht aan Thesens Steamship Company, Zuid-Afrika. 
In 1947 ging ze als s.s. “Griqua” naar Colonial Steamship Co Ltd., Engeland. 
In 1948 werd ze herdoopt in s.s. “Chamarel” bij Colonial Steamship Co Ltd., Engeland. 
Op 02-03-l949 werd het schip bij Pointe des Galets, Reunion, tijdens het lossen van vaten petroleum, door een explosie getroffen en is bij een daardoor ontstane brand verloren gegaan. 

Bronnen:
Roel Zwama Rotterdam-Heijplaat. 
– Brochure “Rotterdammer Trockendock A.G.”, van Duitse agent Rettmeyer & Hessenmüller, omstreeks 1920.